Audi visar Audi A3 e-tron concept i Shanghai

På den pågående bilsalongen i Shanghai visar Audi ännu ett spännande e-tron koncept. Denna gång i form av Audi A3 e-tron concept – en plug-in hybrid med två drivkällor och litiumjonbatterier som lagrar tillräckligt med energi för att bilen ska kunna köras 54 kilometer enbart på el.

Audi A3 e-tron concept är en fyradörrars sedan med sportig och elegant design. Ramen i single frame grillen är gjord av kolfiberpolymer (CFRP) och tvärmonterade, tredimensionella aluminiumlameller skapar en visuell effekt som förstärker bilens bredd. Strålkastarna, som smälter samman med de avfasade övre hörnen av grillen representerar ännu ett steg i utvecklingen av LED-tekniken. De blir bredare åt sidorna, och en linje på undersidan gör att de ser ut att sväva i luften.

Ytterbackspeglarna, tillverkade av aluminium och CFRP, sitter uppe på skärmen och dörrhandtagen med sina lås i borstad aluminium är infällda i jämnhöjd med dörren. När föraren rör dem förs de ut elektriskt.

Toppmoderna komponenter, konstruktions- och fogningsmetoder håller nere karossvikten. Ett exempel på detta är plåtarna i golvet som är skräddarsydda med olika tjocklek. Dörrar, motorhuv och baklucka är tillverkade i aluminium. Den mycket styva karossen utgör grunden för bilens exakta köregenskaper, goda vibrationskomfort och den låga vikten på 1 720 kg.

Interiör
Interiören i konceptbilen är generöst tilltagen och det långa axelavståndet på 2,63 meter ger passagerarna i de två separata baksätena ordentligt knäutrymme.

Förarmiljön är lätt och luftig med horisontella linjer som förstärker formgivningen. Instrumentpanelen omsluter föraren och det breda aluminiumbandet, format i tre dimensioner, innehåller kontrollfunktionerna. Fyra stora, jetliknande luftinsläpp fångar ögat i mittkonsolen och luftflödet justeras genom att dra eller trycka på centrumaxeln i ventilerna. Vreden för den automatiska klimatanläggningen är placerade på en utskjutande kontrollpanel i nedre delen av mittkonsolen.

Bakom multifunktionsratten finns ett innovativt displaykoncept som visar statusen hos de enskilda drivkällorna i hybriddriften tydligt och konkret. Varvräknaren i instrumentpanelen har ersatts av en ”kraftmätare” – en nål som visar den totala systemeffekten på en skala från 0 till 100 procent. En andra skala är indelad i färgade segment. Med en snabb blick visar de gröna och röda segmenten tydligt var A3 e-tron concept för ögonblicket hämtar sin kraft – från elmotorn, förbränningsmotorn eller en kombination av båda. Ett ytterligare instrument visar laddningsstatusen i batteriet.

Mellan de två stora, runda instrumenttavlorna finns den stora åttatumsskärmen till förarens informationssystem. Skärmen, liksom monitorn till MMI-systemet, visar drifttillstånd och effektflöden i hybridsystemet med hjälp av elegant grafik med tredimensionell effekt. MMI-skärmen visar också förbrukning och energiåtervinning med hjälp av lättförståeliga stapeldiagram.

Kontrollpanelen för multimediasystemet MMI är placerad på mittkonsolen. Ytan på dess stora, roterande tryckknapp innehåller pekplattan MMI touch. Denna nya lösning, som gör funktionen ännu mer intuitiv, införs snart i serieproduktion hos Audi. Den ultratunna MMI-skärmen glider ut ur instrumentbrädan.

Infotainment nivån är hög med en UMTS-modul som ger full access till internet och gör det möjligt för bilen att ta emot praktiska tjänster från Google. Med WLAN-hotspot är det även möjligt att surfa och skicka e-post. Hållare för iPad är installerade på baksidan av framstolarnas ryggstöd. Bagageutrymmet erbjuder en volym på 410 liter.

Drivlina
A3 e-tron concept är konstruerad som en plug-in hybrid och drivs av två kraftenheter – en 211 hk stark, fyrcylindrig 1,4 TFSI-motor med turboladdning och direkt bensininsprutning samt en elektrisk motor med en effekt på 27 hk vilket ger en sammanlagd effekt på 238 hk. När bensin- och elmotorn arbetar tillsammans accelererar bilen till 100 km/h på 6,8 sekunder och når en toppfart på 231 km/h. En reglerad oljepump, Audis intelligenta termiska styrsystem, start-stopp-systemet och ett system för energiåtervinning – teknik som kommer från märkets modulära effektivitetsplattform – bidrar tillsammans till den höga verkningsgraden.

I hjärtat av A3 e-tron concept finns litiumjonbatterierna som placerats bakom baksätet. Med en laddningskapacitet på 12 kWh, kan de ge bilen en räckvidd på upp till 54 km med ren eldrift. Batterierna laddas av ett återvinningssystem när bilen är i rörelse eller direkt från ett eluttag när den är parkerad. Detta innebär att bilen i de flesta fall är helt fri från utsläpp vid stadskörning.

En kompakt, sjuväxlad S tronic sköter kraftöverföringen i denna kompakta plug-in hybrid. Föraren kan använda den sjuväxlade S tronic i ett automatiskt läge och ett manuellt läge; med hjälp av paddlar på ratten växlas bilen manuellt. Eleganta touchkontroller i mittkonsolen används för att välja R, N och D. Ett launch control system sköter accelerationen från stillastående, vilket ger maximal turbokraft med minimalt däckspinn.

Chassi
Chassit som härstammar från den nuvarande RS 3 Sportback gör A3 e-tron concept kapabel att hantera kraften från drivsystemet i alla lägen med fart och stabilitet. Den styr spontant in i kurvor och ger överlägset grepp ut ur kurvorna. Dess självstyrande chassi förblir neutralt ända upp till de höga gränserna för bilens grepp.

Det dynamiska körsystemet Audi drive select erbjuder föraren fem lägen där han kan välja karaktär på motor, servostyrning och den sjuväxlade S tronic växellådan. Lägena är komfort, auto, dynamisk, individuell och effektivitet där det senare är konstruerat för maximal ekonomi.

Lättmetallfälgarna mäter 20 tum i diameter och däckens storlek är 245/30 både fram och bak. De främre bromsskivorna greppas av kraftfulla fyrkolvsok. ESP-systemet har ett sportläge och kan även stängas av helt.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.