Audi visar ny konceptbil i Los Angeles – början på ny designera

• Nye designchefen Marc Lichte visar revolutionär designstudie
  • Nytt formspråk ska förmedla Audis progressiva värden

Audi, ledande inom design, går in i en ny era. På bilsalongen i Los Angeles, som öppnar den 19 november, presenterar märket med de fyra ringarna den första konceptbilen som bär nye designchefen Marc Lichtes signatur.

För den 45-årige Lichte, som tillträdde som designchef för Audi i februari 2014, har märkets kärnvärden; sportighet, lättviktskonstruktion och quattrodrivning, hög prioritet. Med ett nytt mer emotionellt formspråk vill Marc Lichte förmedla den tekniska kompetensen och kompromisslösa produktkvaliteten hos Audi. Bildesignen ska bli ett ännu starkare uttryck för progressiv teknik.

Konceptbilen som visas i Los Angeles är början på ett nytt formspråk inom Audi-design, både exteriört och interiört.

Marc Lichte föddes den 9:e augusti 1969 i Tyskland. Han började sin professionella karriär på Volkswagen AG redan 1996 under universitetsstudierna inom transportdesign. Inledningsvis arbetade han som exteriördesigner innan han 2006 utsågs till chef för designstudion för exteriör design. Hos Volkswagen arbetade Marc Lichte med Golf 5, 6 och 7, Passat 6, 7 och 8, Touareg och Phaeton.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.