Audichefen Rupert Stadler utsedd till årets personlighet i AUTO TESTS e-Car award

Rupert Stadler, chef Audi AG, utsågs till årets personlighet när biltidningen AUTO TEST delade ut utmärkelserna i ”e-car awards”. Juryn grundade sitt beslut på de offensiva mål som Rupert Stadler satt upp i strävan att göra Audi till den ledande tillverkaren av elbilar år 2020.

– Denna utmärkelse är en stor ära för mig och för alla som arbetar för Audi. En av Audis främsta prioriteringar är e-mobilitet där vårt mål är att bli marknadsledande, säger Rupert Stadler.

Audis strategiska väg mot e-mobilitet är tydligt definierad – systematisk utveckling av hybridversioner av befintliga modeller följt av produktion av Audi R8 e-tron som startar 2012. E-tron familjen fortsätter dessutom växa och förutom A1 e-tron och Audi e-tron Spyder visade Audi under våren även Audi A3 e-tron concept.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.