Bästa försäljningsresultatet i Audis historia

• Under första halvåret levererades totalt ca 780 500 bilar, en ökning med 6,4 %
  • I Sverige stärkte Audi positionen som landets tredje bäst säljande bilmärke
  • Försäljningsrekord även i Kina där Audi firar 25 års jubileum i juli

Rekordnoteringarna för Audi fortsätter. Det första halvåret i år blev också det bästa i företagets historia tack vara en ökning på 6,4 procent. Totalt levererades ca 780 500 bilar under januari till juli. Enbart i juni levererades 140 300 bilar, en ökning på 5,5 procent jämfört med året innan.

“Nya Audi A3 och SUV-modellerna Audi Q3 och Q5 bidrog starkt till vår fortsatta försäljningsökning under det första halvåret. Trots ett mycket tuffare klimat på många nyckelmarknader så översteg leveranserna 2012 års siffror, ” säger Luca de Meo, global försäljnings- och marknadsdirektör för AUDI AG.

Under det andra halvåret räknar Audi med att lanseringen av nya A3 Sedan kommer att spela en avgörande roll för fortsatta försäljningsökningar. Audi A3 Sedan lanseras i Europa till hösten och i Kina och USA under 2014. I båda länderna är sedanmodellen den mest populära karosstypen i premiumsegmentet, där ungefär hälften av kunderna föredrar fyradörrarsvarianten.

I USA bidrog Audi Q5 till att försäljningsrekord kunde noteras varje månad under det första halvåret. Januari till juni ökade försäljningen med 14 procent till 74 277 bilar.
I Europa däremot påverkades leveranserna av en allt svårare ekonomisk situation . Försäljningen minskade med 2,5 procent jämfört med rekordsiffrorna under 2012, vilket fortfarande var bättre än totalmarknaden. Totalt levererades 383 700 bilar.

På de större marknaderna utvecklades speciellt Storbritannien positivt. Audi sålde där 74 051 bilar från januari till juni, en ökning med 11,9 procent. Enbart SUV-försäljningen ökade med hela 82,7 procent. I Tyskland minskade dock försäljningen med 4,3 procent till 128 345 bilar. Speciellt utmanande var det i länderna som träffats hårt av den europeiska skuld- och ekonomikrisen. I Frankrike (-8,6%), Italien (-9,8%) och Spanien (-3,1%) minskade försäljningen jämfört med 2012. Audi behöll dock sin ställning som det ledande premiummärket på alla tre marknaderna.

I Kina sålde Audi för första gången mer än 200 000 bilar under det första halvåret. Med en ökning på 17,7 procent levererades 228 139 bilar till de kinesiska kunderna. En bidragande orsak till försäljningsökningen var Audi Q3 som började produceras i Kina i april. I juli kommer Audi att fira 25 års jubileum i Kina, en milstolpe i företagets historia. Audi kan då se tillbaka på en lång period som marknadsledare i premiumsegmentet i Kina.

Det första halvåret har börjat starkt för Audi även i Sverige. Med en marknadsandel på 6,6 procent har märket stärkt positionen jämfört med 2012 (6,3 procent) och är det tredje största märket på den svenska marknaden. Totalt registrerades 8513 bilar under det första halvåret varav 1502 i juni.

”Vi har haft en bra start på året men slår oss inte till ro utan satsar offensivt även inför hösten. Tjänstebilsmarknaden är viktig och där har vi stärkt vår position med attraktiva modeller och bra serviceavtal” säger Audi Sveriges märkeschef Oliver Bartholomäy.

Juni Ackumulerat Januari - Juni
2013 2012 Jmf 2012 2013 2012 Jmf 2012
Totalt 140300 133049 +5,5% 780500 733216 +6,4%
Europa 65100 72418 -10,1% 383700 393320 -2,5%
-          Tyskland 22515 26589 -15,3% 128345 134173 -4,3%
-          Storbritannien 12652 11071 +14,3% 74051 66188 +11,9%
-          Frankrike 5171 5404 -4,3% 30218 33079 -8,6%
-          Italien 4551 5003 -9,0% 24825 27521 -9,8%
-          Spanien 3463 3904 -11,3% 21085 21758 -3,1%
-          Ryssland 3101 3052 +1,6% 18181 16563 +9,8%
USA 13706 12664 +8,2% 74277 65158 +14,0%
Kina inkl Hong Kong 44479 33309 +33,5% 228139 193871 +17,7%

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-53 865 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte 48,8 miljarder euro 2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Foshan i Kina 2013 och i Mexico 2016. Fram till 2015 planerar Audi att investera ca 11 miljarder euro i nya produkter och ny hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.