Bästa månaden någonsin för Audi i Sverige

April månad blev den starkaste månaden någonsin för Audi på den svenska marknaden. Rekordsiffrorna för månaden blev 1 935 registreringar vilket resulterade i en marknadsandel på hela 6,7 procent. Den ackumulerade marknadsandelen är nu starka 6,3 procent vilket gör Audi till Sveriges tredje mest sålda bilmärke hittills i år.

Premiumvarumärket Audi har fått en mycket stark start på året 2011. De fina siffrorna från mars månad följdes upp med en ny toppnotering i april då hela 1 935 nya Audi levererades till kunder på den svenska marknaden. Det räckte till en marknadsandel för månaden på 6,7 procent och ackumulerat efter årets fyra första månader ligger Audis andel på 6,3 procent av marknaden jämfört med samma period 2010 då andelen var 6,1 procent. Rekordsiffrorna gör även att Audi nu är tredje största bilmärke i Sverige hittills i år.

– Vi har fått en fantastisk start på året med fortsatt hög orderingång och efterfrågan från marknaden. Modellprogrammet är starkt och våra återförsäljare gör ett fantastiskt jobb. Utsikterna för ännu ett rekordår för Audi ser mycket bra ut, säger Raine Wermelin, försäljningschef Audi Sverige.

– Just nu lanserar vi framgångsrikt den nya generationen Audi A6 och till hösten kommer även A6 Avant som vi vet att speciellt företagsmarknaden väntar på. Dessutom öppnar nya Audi Q3 upp ett helt nytt segment för oss där vi ser stora möjligheter, samtidigt som billtillgången för samtliga modeller blir ännu bättre under hösten, säger Raine Wermelin.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.