De skräddarsydde en Audi

De skräddarsydde en Audi "The Tailormade Audi" är resultatet av tre unga svenska modeföretags arbete med att skapa sin egen tolkning av en Audi TT Roadster. Den färdiga bilen - med speciell lack och klädsel, guld, briljantslipade diamanter och andra detaljer - visades upp på Audi Forum i Stockholm den 19 augusti. Sedan drygt ett år samarbetar Audi Sverige med modedesign-projektet Rookies, som stödjer oetablerade företag inom mode. I våras föddes tanken att låta unga designers, utsedda av en jury bestående av representanter från designbranschen, bilbranschen och media, skräddarsy sin egen Audi. Genom Audis dotterbolag quattro GmbH är det möjligt att specialdesigna sin egen bil, när det till exempel gäller färgval, klädsel och andra detaljer. Att låta ett utomstående designteam ta sig an denna uppgift var ett annorlunda sätt att visa på just denna möjlighet. Samtidigt är det ett sätt för Audi att få ta del av influenser utifrån - och för de medverkande designerna att få gedigen erfarenhet av ett industridesignprojekt. Juryns val föll på kläddesignern Atte Gemzell och konstnären Anna Persson i samprojektet Discoduva, juveleraren Kristian Ståhl, STÅHL samt kläddesignern Maria Nilsson. Direkt efter projektets presentation den 22 april satte teamet igång med sitt arbete. Men först fick man en ordentlig genomgång i vad Audis varumärke står för, vad quattro GmbH kunde producera, och vilka begränsningar som kunde finnas i form av säkerhetsaspekter och annat. Det färdiga resultatet Och det färdiga resultatet blev en TT Roadster i färgen Morning Dew. Stolar, ratt, växelspak och en del andra detaljer har klätts in i skinn i exakt samma kulör. Teamet valde dessutom till ett S-line-paket, bestående av bland annat större luftintag fram och en kraftigare bakspoiler. Utvändigt valde man 17-tums parabolfälgar. Utöver detta har juveldesigner Kristian Ståhl skapat en mycket speciell växelspaksknopp bestående av vitguld, rosa turmaliner och briljanter. De sistnämnda stenarna har även fått dekorera TT:ns karaktäristiska luftmunstycken i instrumentpanelen. Som kronan på verket sitter en plakett i vitguld med emblemet "The Tailormade Audi" placerad till vänster om ratten. Teamet har även specialdesignat detaljer som bilbarnstol, förbandskudde, smyckeskollektion, nyckelring och en uppsättning plagg för mamma och barn i ett silverfärgat läder. - Det har varit väldigt spännande att få delta i ett helt nytt sammanhang och vi valde också att tillföra projektet lösa attribut, säger Atte Gemzell från Discoduva. - Vi har fått möjlighet att påverka TT Roadstern in i minsta detalj och det känns som om vi lyckats få fram ett bra slutresultat utifrån våra skiftande kunskaper och erfarenheter, säger Kristian Ståhl. Presenteras under Modeveckan Det färdiga resultatet presenterades på Audi Forum Stockholm den 19 augusti - det vill säga i inledningen av Stockholms Modevecka. Att den utvalda bilen var en TT Roadster förklaras med att just den bilen blivit något av en designikon sedan den presenterades 1995. - Vår förhoppning är nu att denna bil ska kunna visas upp i samband med olika designevenemang inte bara i Sverige utan även i andra länder. Första anhalten blir Guldsmedsmässan på Nacka Factory den 26 augusti, avslutar Audi Sveriges informationschef Marcus Thomasfolk. Pressbilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Reklam/PR Rookies är en specialmässa för unga och/eller små modedesignföretag som anordnas under varje modevecka i Stockholm. Bakom projektet står Stockholms Modecenter. Projektledare är Rossander & Rossander. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2003 såldes mer än 769 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 23 miljarder euro och har närmare 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Sara Lönnroth, Rossander & Rossander, 08-667 82 82 eller Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/19/20040819BIT20210/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/19/20040819BIT20210/bild.html Bilder

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.