Dubbelseger för Audi i 24h Le Mans.

Det blev dubbelseger för Audi i det 82:a racet i 24 timmars Le Mans. Efter 379 varv stod det klart att Audi tagit sin 13:e seger med tre varvs marginal. Fransmannen Benoît Tréluyer  fick äran att köra över mållinjen i vinnarbilen R 18 e-tron quattro #2 , tätt följd av Tom Kristensen i Audi R 18 e-tron quattro #1.

Inför nära 300 000 åskådare fortsatte Audi sin segersvit i 24 timmars Le Mans. I det 82:a racet i världens viktigaste långlopp såg teamen med Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer (CH/D/F) och Lucas di Grassi/Marc Gené/Tom Kristensen (BR/E/DK) till att det blev en dubbelseger för Audi.

Det var den 13:e segern i Le Mans för märket med de fyra ringarna – och kanske den hittills mest värdefulla. Audi Sport Team Joest vann i tuff konkurrens mot Toyota och Porsche, som återvänt till Le Mans, i ett extremt tufft race vars utgång var helt öppen under större delen av loppet.

“Vi har sett många spännande race och firat många segrar i Le Mans men den här segern är väldigt speciell” menade Audi-chefen Rupert Stadler som följde målgången med de två Audi R18 e-tron quattro-bilarna. “Vi gick inte in som favoriter och i Porsche och Toyota hade vi två väldigt starka konkurrenter. Att vi ändå lyckades vinna Le Mans är en fantastisk bedrift av hela Audi-teamet. Vi är oerhört glada och jag tackar alla som har gjort detta möjlig”.

“Det nya reglementet innebar ännu större fokus på bränsleeffektiviteten”, enligt utvecklingschef Prof. Dr. Ulrich Hackenberg som är ansvarig för motorsport inom AUDI AG. “Det innebar ännu en seger för TDI, världens mest effektiva drivlineteknik. Med vår framgångsrika introduktion av laserstrålkastare fortsatte vi vår svit av tekniska banbrytande framgångar på Le Mans.”

2014 års race innehöll många utmaningar för Audi-teamet. Efter en allvarlig olycka under onsdagens träning lyckades Audi Sport Team Joest på rekordtid bygga upp en ny #1 Audi R18 e-tron quattro från scratch och föraren Loïc Duval ersattes av Marc Gené inför starten. Att teamet trots det var på väg mot seger på söndagsmorgonen säger allt om mekanikernas bedrift. Ett byte av turboladdare innebar dock att Lucas di Grassi, Marc Gené och Tom Kristensen till slut att fick nöja sig med andraplatsen med ett avstånd på tre varv.

Marcel Fässler, André Lotterer och Benoît Tréluyer tog ledningen för första gången på söndagsmorgonen strax efter kl. 05.00 efter att ha pressat ledande Toyota under natten. De föll sen tillfälligt till tredje platsen när turboladdaren var tvungen att bytas även på R 18 #2. Under återhämtningen till förstaplatsen satte sen André Lotterer den snabbaste varvtiden på 3min 22.567sek.

Den tredje bilen med Filipe Albuquerque, Marco Bonanomi och Oliver Jarvis råkade ut för ett större missöde . Efter en stark inledning blev bil #3 påkörd bakifrån av en GT Ferrari under en period med säkerhetsflagg i hällande regn. Drivningen blev så allvarligt skadad vid incidenten att Marco Bonanomi tvingandes bryta loppet efter bara en och en halv timme.

Under de hektiska första timmarna utkämpades många dueller mellan Audi, Porsche och Toyota som höll publiken i spänning. Fansen fick uppleva en av de mest spännande tävlingarna i Le Mans historia fram till lunchtid på söndagen. Utgången var oviss ända fram till näst sista timmen.

“Det var ett race som du bara kan uppleva på Le Mans”  menade Dr. Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport. “Det var många incidenter och ingen av ledarbilarna klarade sig hela sträckan utan problem. De avgörande faktorerna var att vår Audi R18 e-tron quattro kunde köra snabbt under de 24 timmarna, våra förare gjorde inga misstag och vårt team agerade snabbt och rätt vid de situationer som uppstod. Vi hade två verkligt starka rivaler i Porsche och Toyota som inte gjorde det lätt för oss. Jag trodde ändå, trots de svåra förutsättningarna i år, att vi skulle kunna lyckas och att vi har den mest effektiva tävlingsbilen. Att vi lyckades igen gör mig stolt. Tack även från mig till hela teamet men även till ledningen och koncernen som gör det möjligt för oss att få visa ”Vorsprung durch Technik” vid Le Mans år efter år. Men jag uttrycker även min respekt för Porsches prestation vid återvändandet till Le Mans.”

För Audi var det den 13:e segern i 24-timmars Le Mans av 16 starter, den åttonde med den dieseldrivna TDI-motorn och den tredje i en hybridversion av tävlingsbilen. Marcel Fässler, André Lotterer and Benoît Tréluyer tog sin tredje seger i Le Mans efter 2011 och 2012.

Resultatet i 2014 års 24h Le Mans:

1 Audi #2

2 Audi #1

3 Toyota #8

4 Rebellion-Toyota #12

5 Zytek-Nissan #38

6 Oreca-Nissan #46

Mer information på www.audi-motorsport.info liksom på appen Audi Sport.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.