Efter rekordåret 2012: Audi planerar för fortsatt tillväxt 2013

• Rekordantal i sålda bilar, 1 455 100, en ökning med 11,7 procent.
  • 48,8 miljarder Euro i omsättning och 5,4 miljarder Euro i rörelseresultat med en vinstmarginal på 11 procent.
  • Fortsatta investeringar i ny teknik och nya produktionsanläggningar med 11 miljarder Euro.

Audikoncernen överträffade målen för 2012. Trots kännbara effekter av skuldkrisen i vissa länder och en generell tillbakagång i Europa levererade företaget rekordsiffror. Under 2012 sålde företaget med de fyra ringarna mer än 1,45 miljoner bilar och ökade omsättningen till 48,8 miljarder Euro. Audikoncernen lyckades öka rörelseresultatet till 5,4 miljarder Euro, ett rekordresultat i företagets historia. 2013 planerar Audi att fortsätta tillväxten.

Audi presenterade i veckan de finansiella nyckeltalen för 2012 vid sin årliga presskonferens vid huvudkontoret i Ingolstadt. Rupert Stadler, chef AUDI AG, konstaterade:

-          2012 var ett väldigt framgångsrikt år för oss. Vi överträffade våra mål och utökade varumärkesportföljen med ännu ett attraktivt premiummärke, Ducati. Vi planerar att fortsätta vår tillväxt under 2013 och med två nya produktionsanläggningar i år kommer vi att skapa förutsättningar för att säkerställa ett långsiktigt ledarskap. 2016 kommer Audi att producera nästa generation Audi Q5 i den nya anläggningen i San José Chiapa i Mexico.

2012 blev ännu ett rekordår för Audi: globalt levererade företaget 1 455 123 bilar. Det motsvarar en tillväxt på 11,7 procent. Omsättningen ökade med 10,6 procent till 48 771 miljarder Euro.

Trots den svåra ekonomiska situationen ökade Audikoncernen rörelseresultatet till nya rekordsiffror på 5 380 miljarder Euro 2012. Vinstmarginalen på 11 procent var återigen betydligt över målet på 8-10 procent. Audikoncernen fortsätter därmed att vara en av världens mest framgångrika biltillverkare.

Enligt Axel Strotbek, CFO AUDI AG, är företagets höga lönsamhet ett resultat av den framgångsrika och långsiktiga tillväxtstrategin.

-          Redan i slutet av 2011 initierade vi det största investeringsprogrammet i företagets historia. Nu planerar vi totala investeringar på mer än 3.5 miljarder Euro varje år fram till 2015 för att säkerställa vår tillväxt.”

De senaste årens höga investeringsvolymer har givit resultat. Nya Audi Q3 nådde en försäljningsvolym på nästan 80 000 bilar i Europa. Även nya Audi A6 Avant har bidragit till den starka tillväxttakten på Europamarknaden med en försäljningsökning på 38,9 procent till ca 63 100 bilar. Totalt såldes ca 739 000 bilar i Europa förra året, vilket är en ökning på 1,8 procent trots den tuffa marknadssituationen.

Företagets globala strategi visade positiva resultat. Audi uppnådde rekordförsäljning på mer än 50 marknader under 2012. I USA satte företaget nya försäljningsrekord liksom i Kina där Audi blev vinnaren i premiumsegmentet med 405 838 bilar (+29,6 procent).

Audikoncernen räknar även med en mindre omsättningsökning 2013 och 2014.

Resultatutvecklingen förväntas inte bara komma från tillväxt i antalet sålda bilar utan även från fortsatta förbättringar i produktivitet och processer.

Trots höga investeringskostnader för nya produkter och ny teknik, bl.a. för att uppfylla de allt strängare kraven på CO2-utsläpp, samt investeringar i att utveckla den internationella produktionskapaciteten – förväntar sig företaget en vinstmarginal i det övre spannet av det strategiska målet på 8-10 procent.

Nya modeller förväntas bidra till försäljningsmålen. Vid bilsalongen i Geneve fortsatte modelloffensiven med bl.a. Audi A3 Sportback e-tron och gasbilen g-tron. Senare i år kommer den helt nya sedanversionen av Audi A3 att ha världspremiär och stärka Audis position på strategiskt viktiga marknader som USA och Kina.

Under året kompletteras dessutom programmet med flera attraktiva S- och RS-modeller. Utöver RS 7 Sportback och RS Q3 kommer Audi RS 5 Cabriolet och den urstarka kombin RS 6 Avant att lanseras.

I Sverige stärkte Audi positionen som tredje största märke med 17 082 bilar och 6,1 procent marknadsandel under 2012, vilket är den näst högsta andelen i märkets historia. Även 2013 har inletts offensivt. Januari-februari hade Audi en ackumulerad marknadsandel på 7,5 procent bl.a. genom försäljningsframgångar med nya Audi A3 Sportback, Audi A1, Audi Q3 och tjänstebilsfavoriten Audi A4 Avant.

-          Det är tydligt att Audi har en mycket stark position på den svenska marknaden. Vi ser positivt på 2013 och räknar med att stärka positionen ytterligare jämfört med 2012, även om vi förstås noggrant följer den ekonomiska utvecklingen, säger Oliver Bartholomäy, chef Audi Sverige.

Audigruppens resultat för 2012 i sammanfattning (jämfört med 2011):

-          Omsättning 48 771 miljarder Euro (44 096 miljarder Euro)

-          Rörelseresultat 5 380 miljarder Euro (5 348 miljarder Euro)

-          Vinstmarginal 11,0 procent (12,1 procent)

-          Levererade bilar 1 455 123 bilar (1 302 659)

-          Investeringar 2012-2015: 11 miljarder Euro

Läs hela årsberättelsen online på: www.audi.com/ar2012

eller ladda ner den till din smartphone eller tablet: Audi 2012 Annual report

Fler bilder: www.audi-mediaservices.com/apc2013

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-53 865 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte  48,8 miljarder euro  2012 och har närmare 68 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Fram till 2015 planerar Audi att investera ca 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik samt i produktionsanläggningar. Automobili  Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.