En miljon Audi Q5 tillverkade i Ingolstadt

Idag rullade Audi Q5 nr. 1.000.000 av produktionsbandet vid huvudanläggningen i Ingolstadt i södra Tyskland. Jubileumsbilen, en sepangblå SQ5,  kommer att levereras till en familj i Tyskland. Den internationella framgången med Audi Q5 tog sin början 2008 när Audi lanserade den andra Q-modellen efter Audi Q7. Sedan dess har Audi Q5 utvecklats till en riktig kundfavorit och finns nu på vägarna i fler än 100 länder. Eftersom Audi tillverkar storsäljaren även i Kina och Indien för respektive lokal marknad, har nästan 1,6 miljoner bilar levererats totalt av modellen.

Företaget sålde totalt 266,968 Audi Q5 under förra året, vilket är ca åtta procent fler än 2014 (247,446). Försäljningsframgången har fortsatt i år med en ökning på 4,7 procent under det första halvåret. Audi Q5 är därmed fortsatt marknadsledande premium-SUV i sitt segment. De anställda i Ingolstadt bygger fler än 650 bilar av modellen per dag. Dessutom produceras den i Changchun i Kina och Aurangabad i Indien för respektive lokalmarknad. Totalt har det sålts nästan 1,6 miljoner Audi Q5 sedan introduktionen 2008 med Kina, USA och Tyskland som största marknader.

Audi Ingolstadt är dessutom huvudansvarig mentorort för en helt ny anläggning som byggts i Mexico. I slutet av september kommer Audi Q5 att köra av produktionsbandet i San José Chiapa för att därefter levereras till världsmarknaden.