Fem miljoner Audi A4 producerade

I veckan uppnåddes ännu en milstolpe i Audis historia – hela fem miljoner Audi A4 har nu tillverkats sedan starten 1994.

Jubileumsbilen som rullade av produktionsbandet i Ingolstadt var en misanoröd Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro. Sedan starten 1994 har fem miljoner exemplar av den populära modellen producerats. Större delen av produktionen sker i Ingolstadt, Tyskland, där A4 Sedan, A4 Avant, A4 allroad quattro, S4 Sedan och S4 Avant tillverkas. Sedan 2007 sker produktion av A4 Sedan även i Neckarsulm, Tyskland.

Med sina sportiga köregenskaper och stora utbud av komfort, assistans- och infotainmentlösningar är Audi A4 en av klassens mest uppskattade modeller – såväl bland kunder som bland motorjournalister.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.