Fem miljoner Audi A4 producerade

I veckan uppnåddes ännu en milstolpe i Audis historia – hela fem miljoner Audi A4 har nu tillverkats sedan starten 1994.

Jubileumsbilen som rullade av produktionsbandet i Ingolstadt var en misanoröd Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro. Sedan starten 1994 har fem miljoner exemplar av den populära modellen producerats. Större delen av produktionen sker i Ingolstadt, Tyskland, där A4 Sedan, A4 Avant, A4 allroad quattro, S4 Sedan och S4 Avant tillverkas. Sedan 2007 sker produktion av A4 Sedan även i Neckarsulm, Tyskland.

Med sina sportiga köregenskaper och stora utbud av komfort, assistans- och infotainmentlösningar är Audi A4 en av klassens mest uppskattade modeller – såväl bland kunder som bland motorjournalister.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.