Fem stjärnor för Audi Q7 i Euro NCAP

• Toppbetyg för aktiv och passiv säkerhet
  • Audi pre sense city med autobroms standard
  • Hög säkerhet även för barn, upp till sex barnstolar kan monteras

Euro NCAP har tilldelat nya Audi Q7 toppbetyget fem stjärnor i säkerhet. Resultatet för vuxenskydd vid frontal- och sidokrock, fotgängarskydd och barnsäkerhet gör nya Audi Q7 till en av de säkraste bilarna i sin klass.

Nya Audi Q7 har fått toppbetyget fem stjärnor i säkerhet. Resultatet vid frontalkollision visar dessutom att det inte bara är föraren och framsätespassageraren i Audi Q7 som är väl skyddade, även baksätespassagerarna har ett mycket bra skydd. SUV:en har gott om utrymme och en hög säkerhetsnivå för barn, där upp till sex barnstolar kan monteras samtidigt. Den tredje radens säten, som erbjuds som tillval, kan dessutom användas utan begränsningar. Den är även certifierad för montering av barnstolar för barn upp till 36 kg, enligt ECE Group III.

Audi Q7 belönades även med utmärkelsen “Euro NCAP Advanced” för sitt multikollisionsbromssystem och för Audi pre sense basic som sträcker bilbältet, aktiverar varningsljus och stänger sidorutor och taklucka vid en hotande kollision. Multikollisionsbromssystemet bromsar in bilen automatisk vid en olycka och minskar därmed risken för sladd och ytterligare följdkollisioner. Båda systemen är standard i Audi Q7.

Audi har prioriterat en hög integrerad säkerhetsnivå i Audi Q7 och gått längre än vad som krävts i testerna. Centralt är standardmonterade Audi pre sense city, ett varnings- och nödbromssystem för att undvika kollision och skydda fotgängare. I hastigheter upp till 85 km/h läser systemet av vägen och dess trafikanter. Vid en hotande kollision, varnas föraren gradvis med ljud- och varningssymbol, varningsinbromsning och nödinbromsning.

Om nödvändigt, initierar systemet full inbromsning. I hastigheter upp till 40 km/h kan olyckor helt undvikas inom systemets gränser. Vid högre hastigheter, upp till 85 km/h, varnas föraren genom bromsingrepp som minskar islagshastigheten och mildrar konsekvenserna vid en kollision.

Audi Q7 erbjuds med en rad helt nya assistanssystem för att öka trafiksäkerheten, däribland collision avoidance assist, turn assist och exit warning. Med undanmanöverassistenten får föraren hjälp med att köra runt ett hinder för att undvika en olycka. Turn assist övervakar mötande trafik vid vänstersväng i låga hastigheter. Vid en farlig situation bromsas Audi Q7 till stillastående för att förhindra en sväng vid mötande trafik. Med exit warning tänds en röd LED-belysning i dörren när den öppnas och blinkande ljus i backspegeln för att varna förare och passagerare för cyklister och andra fordon som närmar sig bakifrån.

Euro NCAP grundades 1997 och testar krocksäkerheten i nya bilmodeller. 2015 ökades testkraven vid frontal- och sidokollisionskrock för att i ännu högre grad återspegla faktiska olyckor.

För mer information:

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.