Fem stjärnor till Audi A3 Sportback e-tron i Euro NCAP

• Toppbetyg vid både frontal- och sidokollision samt påkörning bakifrån
  • Hög säkerhetsnivå även för barn i nya A3 Sportback e-tron
  • Utmärkelse för Audi pre sense basic och multikollisionsbromssystem

Euro NCAP har tilldelat nya Audi A3 Sportback e‑tron maximala fem stjärnor för krocksäkerhet. Det gör plug-in hybriden från Audi till en av de säkraste bilarna i sin klass.

Audi A3 Sportback e‑tron visade övertygande testresultat över hela linjen. Plug‑in hybriden fick toppbetyg för skyddet av vuxna och barn vid frontal- och sidokollision liksom för pisksnärtskyddet vid påkörning bakifrån. Modellen klarade även av testet av fotgängarskydd med god marginal.

I år testas assistanssystem för första gången av Euro NCAP. Även här uppfyllde A3 Sportback e-tron med Audi pre sense front och Audi active lane assist de stränga kraven.

Ett specialpris, Euro NCAP advanced, delades även ut för Audi pre sense basic och Audis Secondary Collision Brake Assist. Den senare initierar en automatisk inbromsning vid en olycka för att minska risken för sladd och följdkollision.

Euro NCAP grundades 1997 och har representanter från europeiska transportministerier, försäkringsbolag samt motor- och konsumentorganisationer. De tuffa testkraven för krocksäkerhet vid Euro NCAP överskrider med marginal de standards som gäller i europeisk lagstiftning. Testresultaten finns publicerade på www.euroncap.com.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.