Gränslöst uppkopplad med Audi connect SIM i Europa

• Flera nya Audi-modeller med fast installerat SIM-kort
  • Inga roamingavgifter under resor i Europa
  • Flat rate inkluderat i Audi connect-tjänster

Audi installerar nu Audi connect SIM i sina nyare modeller - utrustade med den andra generationen av MMI-plattformen. Fördelen med de fabriksinstallerade SIM-korten är att kunderna direkt kan använda Audi connect-tjänster med tillhörande flat rate i upp till tre år –  även utanför Sverige.

Audi connect SIM är ett fast installerat SIM-kort, s.k. inbäddat SIM eller eSIM, som de svenska kunderna kommer att få inkluderat med tillvalet Audi connect. SIM-kortet gör det möjligt att använda flera Audi connect-tjänster i bilen via en LTE/UMTS modul med en nedladdningshastighet på upp till 100 MBit/s.

Navigation med Google Earth och Google Street View, rese-, trafik- och parkeringsinformation är några av tjänsterna som ingår. Föraren får även tillgång till sina Twitter-, e-mail-konton och den smarta telefonens kalender. I det nya SIM-kortet ingår obegränsad datamängd vid användandet av tjänsterna. En annan fördel är att Audi connect SIM automatiskt kopplar upp mot operatören i de flesta länder i Europa och att kunden slipper höga, landsspecifika roamingavgifter.

Audi-kunderna kan även köpa till mer datatrafik till en Wi-Fi-hotspot, oberoende av de redan integrerade Audi connect-tjänsterna. Det gör att alla passagerare kan surfa med upp till åtta mobila enheter. Väljs ett datapaket för Europa, fungerar dataöverföringen även automatiskt med fasta priser när en landsgräns passeras med ny internetoperatör. Genom myAudi-kontot når kunderna online-shopen hos Audis partner Cubic Telecom. Efter en första registrering och ackreditering kan datapaketet t.om. köpas via MMI-systemet i bilen.

Även fortsättningsvis kan kunderna använda sitt eget SIM-kort i bilen och få internetaccess genom den egna mobiloperatören. Audi connect SIM kommer då temporärt att deaktiveras och datamängden som används av Audi connect- tjänsterna debiteras istället kundens egen mobiloperatör.

Med MMI Navigation plus ingår Audi connect-tjänsterna i tre år med det nya SIM-kortet, och med det enklare systemet, MMI Navigation, ingår en testperiod i tre månader. Därefter kan abonnemanget förlängas mot en avgift via den lokala återförsäljaren.

Audi connect SIM-kortet är integrerat i alla nya modeller med navigationssystem som är baserat på den andra generationen av den modulära infotainment-plattformen, dvs nya faceliftade Audi A3, A4, Nya A5, Audi Q2 och Q7. Fler modeller kommer att följa. För närvarande är dock Audi TT, R8, A6 och A7 undantagna uppdateringen.

Erbjudandet är det första i ett samarbete mellan Audi och det irländska företaget Cubic Telecom, en ledande leverantör av globala lösningar för trådlös uppkoppling.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.