"Hemmaplan" för Mattias Ekström på Red Bull Ring

Prisskåpet är fullt av segerbucklor från de olika DTM-banorna. Men Ekström saknar fortfarande en förstaplats från sin nya hemmabana – Red Bull Ring. – Så det är hög tid, speciellt som Red Bull Ring är hemma nu när jag bor i Österrike, säger Mattias Ekström.

I DTM-tabellen ligger Mattias Ekström endast fem poäng från ledande Audikollegan Jamie Green. Men tack vare svenskens stabila poängplockande genom en fjärdeplats på Norisring och en sjundeplats på Zandvoort är hans Audi RS 5 DTM startfältets tyngsta bil under tävlingarna i Österrike i helgen.

Jamie Green och övriga märkeskollegor kör sina Audi RS 5 DTM tio kilo tyngre än BMW-bilarna och enbart dessa tio kilo beräknar Audi kostar två tiondels sekunder per varv. Mattias Ekström i en ännu tyngre bil måste alltså göra en av karriärens bästa insatser för att stå överst på pallen. Detta på en bana där det skiljde mindre än en tiondel mellan de sex första i förra årets kval.

Högst upp på önskelistan för Ekström står såklart två vinster i helgens två race. Men viktigast är ändå kampen om DTM-mästerskapet och då gäller det att köra in poäng i både lördagens och söndagens heat.

-         För min partner Red Bull vore det såklart oerhört bra om vi kunde gå upp i ledningen på just Red Bull Ring av alla banor, säger Mattias Ekström.

Den 4 326 meter långa Red Bull Ring är ansedd som en av DTM-seriens mest utmanande och varierande banor. I snabbaste kurvan går det så fort som 230 km/h medan det går i 60 km/h i den långsammaste. Banan som klättrar längs bergssidan bjuder också på kraftiga lutningar. Som mest lutar uppförsbackarna i hela 12 procent och utför som mest med 9,3 grader.

Utförsåkare kör Audi Sport TT Cup

I Audi Sport TT Cup som får de svenska hoppen Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Anton Marklund sällskap av meriterade utförsåkarna Felix Neureuther, Marcel Hirscher och Aksel Lund Svindal på banan. De alpina stjärnorna som vanligtvis kastar sig utför pisterna i Österrike kommer i helgen att testa sina fartegenskaper som gästförare i Audi Sport TT Cup som körs på Red Bull Ring i helgen.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som tog pallplats senast i Norisring, ligger inför helgen på åttonde plats och Anton Marklund på fjortonde av de 18 ordinarie förarna i serien.

Se livestream på: www.audi-motorsport.com.

Tidsschema, Red Bull Ring, Österrike:

1 augusti
14.05 Audi Sport TT Cup, race 1
15.00-15.20 DTM kval, race 1
18.13-18.53 DTM, race 1

2 augusti
10.10 Audi Sport TT Cup, race 2
12.40-13.00 DTM kval race 2
15.18-16-18 DTM, race 2

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.