Magisk Audi-helg med sex bilar i topp och seger av Mattias Ekström

Sex Audi RS5 DTM i topp i lördagens race och en superstabil seger av Mattias Ekström på söndagen. Det blev succéfacit på ungerska Hungaroring – som dessutom är Mattias Ekströms sista race i DTM för säsongen.

- Väldigt kul att avsluta DTM-säsongen på topp, säger Mattias Ekström som avstår DTM-finalen för köra World RX i sin Audi S1 EKS RX quattro, där han leder mästerskapet med tio poäng inför de tre avslutande tävlingarna.

Tävlingshelgen på ungerska Hungaroring kunde inte ha börjat bättre för Audi-teamen, de åtta bilarna tog de åtta första placeringarna i kvalet för det första racet – något som aldrig hänt tidigare i DTM:s historia. Vid målgång var det sex Audi RS5 DTM i topp, med mästerskapstvåan Edoardo Mortara som segrare. Därmed knappade han in på ledaren Marco Wittman. Mattias Ekström blev dock påkörd ordentligt och snurrade strax efter start, och slutade på en 18:e plats.

Inför söndagens race kvalade Ekström tvåa och startade bredvid Mortara, som dock gjorde en dålig start och krokade ihop med huvudkonkurrenten Wittman med punktering som följd. Ekström drog ifrån och skapade genast ett avstånd på några sekunder till jagande Audi-kollegan Adrien Tambay som han utökade till 4,35 sekunder vid målgång.

- Det är alltid kul att vinna race, och extra kul att avsluta säsongen på topp. Men det var ett väldigt tråkigt race för min del. Kanske har jag underhållit publiken lite för mycket den här säsongen, så det känns bra med en seger i dag, säger Mattias Ekström.

René Rast får uppdraget att köra Ekströms bil i finalen på tyska Hockenheim den 14-16 oktober, när Ekström i stället satsar på mästerskapsseger i World RX där tre deltävlingar återstår, nästa tävling redan helgen som kommer i Lettland.

Marco Wittman leder nu DTM-mästerskapet på 188 poäng före Audis Edoardo Mortara på 162. Mattias Ekström ligger just nu femma, men kommer alltså att halka ner i tabellen då han inte kör den sista tävlingshelgen.