• Audi/

Mästerskapssegrar i finalerna för Audi – Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Edward Sandström tog varsin tiondeplats

Mästerskapsfinal i både ADAC GT Masters och Blancpain Sprint Series på Hockenheim och i Barcelona. Audi knep finaste titlarna i båda mästerskapen, och för svenska Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Edward Sandström blev det varsin tiondeplacering i dagens race.

På grund av Audis möjligheter att plocka hem totalsegern i ADAC GT Masters och förarmästerskapet och teammästerskapet i Blancpain Sprint Series gjordes lite rockader i föraruppställningarna. Mikaela Åhlin-Kottulinsky i Aust Motorsports Audi R8 LMS i ADAC GT Masters blev av med sin teamkompis Marco Bonanomi och delade i helgen bil med förre DTM-föraren Pierre Kaffer, något som ledde till första poängplaceringen för duon.

- Det är klart att jag hellre hade avslutat säsongen med min ordinarie teamkompis, men med facit i hand gick det ju bra ändå. Jag är supernöjd med lördagens lördagens kval, då jag satte 16:e bästa tid på regn. Sen hade vi verkligen all tur man kan ha i racet, det regnade kraftigt och jag snurrade fyra varv på en raksträcka men kunde fortsätta och körde upp mig till en 16:e-placering innan jag lämnade över bilen till Pierre Kaffer som körde upp oss till vår första tiondeplats och därmed poängplacering för året.

I söndagens race handlade spänningen om totalsegern i mästerskapet, där Christopher Mies och Connor De Philippi i Land Motorsports Audi R8 LMS kämpade mot Christian Keilwitz och Jules Gounon i en Corvette. Fajten tog ett abrubt slut när Gounon kraschade svårt. Loppet rödflaggades under räddningsarbetet, men rapporter kom senare om att Gounon klarat sig med ett benbrott som enda skada.

- Det var en otäck krasch, jag är glad att han klarade sig så pass bra, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

När räddningsarbetet avslutats och barriären reparerats startades loppet om.

- Vi stod och väntade rätt länge, och när racet startade om var ju försprånget som Pierre kört in försvunnet, så det blev svårt att hålla undan för de jagade. Om vi hade all tur i lördags så var det inte riktigt så i dag.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Pierre Kaffer slutade på 20:e plats i söndagens race, men Mies/De Philippi säkrade mästerskapssegern för Audi.

I Blancpain Sprint Series kör Edward Sandström och Romain Monti i Sainteloc Racings Audi R8 LMS, kvalade 19:e inför söndagsmorgonens qualifying race men körde upp sig till 11:e plats och startade därför på elfte plats i huvudföreställningen main race.

- Vi hade bra fart i grejorna i dag, tyvärr missade min teamkompis Romain Monti tändningen efter depåstoppet så vi tappade fem sekunder. Utan den missen hade vi blivit sexa, nu slutade vi tia i main race. Det är ett steg i rätt riktning efter en säsong som vi inte behöver prata så mycket mer om, säger Edward Sandström.

För Audi blev det klang och jubelföreställning när Enzo Ide och Robin Frijns stabilt kunde köra hem segern i teammästerskapet för belgiska WRT, och förarmästerskapet för Enzo Ide.