Mattias Ekström trea i DTM-mästerskapet efter ny pallplats

Mattias Ekström visade återigen prov på sin snabbhet och rutin. Söndagens race med start från nionde ruta förvaltade svensken till en andraplats och tog även viktiga poäng i lördagens race.  – Det var ett riktigt bra race för mig, trots att jag startade långt bak, säger Mattias Ekström.

Lausitzring strax söder om Berlin är en av Mattias Ekströms favoritbanor i DTM-mästerskapet. Totalt har svensken nått pallplats tio gånger på den snabba banan som har ett bra omkörningsställe under den hårda inbromsning in mot kurva ett.

Återigen hade Ekström problem att hitta det rätta kvaltempo. I lördagens race var svensken sjunde snabbast under kvalet. Under slutet av racet, med åtta varv kvar, kunde Ekström ta sig upp till en sjätteplats. Vann gjorde märkeskollegan Miguel Molina och tvåa var också en Audiförare, Jamie Green.

Kvalet till söndagens race gick än sämre och Ekström återfanns först i nionde startruta. Genom en fantastisk start och ett oerhört snabbt första varv kunde svensken plocka två placeringar. Under varv tre tog sig Mattias Ekström upp till en sjätteplats och när sedan depåfönstret öppnade på varv 16 fortsatte svensken att lägga snabba varv efter snabba varv.

Ekström gick in och bytte till nya däck först på varv 31 och kom sedan ut som femma av de som gjort sina depåstopp, något av en missräkning dock.

-          Vi gjorde tyvärr ett lite långsamt depåstopp men jag klarade att ta mig förbi Green och Paffett ganska snabbt ändå, säger Mattias Ekström.

Nu uppe på en tredjeplats men svensken fortsatte att ta in på de två Mercedes-förarna längst fram. På varv 44 kunde Ekström bromsa ut Robert Wickens på väg in i kurva ett och hade därmed andraplatsen. Svensken hade dock inte tillräckligt med varv kvar på racet för att hinna nå högst på pallen. Taktiken denna söndag var likadan som senast på Spielberg då Ekström också stannade ute länge och gjorde sitt depåstopp väldigt sent.

-          Jag kände att jag hade en bra bil, så jag väntade med att byta däck. Funkar taktiken så blir det lite av happy hour på slutet när man kan köra förbi på färskare däck, säger Mattias Ekström.

ADAC GT Masters

Under helgen avgjordes även den tredje deltävlingen i ADAC GT Masters på Lausitzring. Mikaela Åhlin-Kottulinsky var mycket nöjd med tävlingshelgen i Aust Motorsports Audi R8 LMS med startnummer 44. Facit blev en 19:e plats i race 1 och en 11:e plats i söndagens race 2.

Personligen har jag gjort enorma framsteg i helgen, jag körde direkt på samma varvtider som jag hade när vi testade här på Lausitzring tidigare. Vi gjorde i och för sig ett dåligt kval eftersom jag gick ut med för lågt däcktryck och sen blev det två rödflagg. Vi startade långt bak i söndagens race, men min förarkollega Marco Bonanomi körde upp sig många placeringar i första stinten. Tyvärr åkte han på en drive through-bestraffning efter en liten duell med en motståndare som snurrade, annars hade vi förmodligen haft en betydligt bättre placering.

Som sagt är jag jättenöjd med min egna utveckling körmässigt, men vi jagar fortfarande förbättringar förstås. Jag ser jättemycket fram emot nästa tävlingshelg, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Edward Sandström och förarkollegan Daniel Dobitsch i Kfz24teile APR Motorsports Audi R8 LMS knep åttonde plats i race 1 och en 16:e plats i söndagens race, och var inte riktigt lika nöjd med insatsen.

-          Lördagens race genomförde vi felfritt, körde upp oss från 20:e startruta till åttonde plats, vilket var starkt eftersom vi inte alls hittade inställningarna i kvalet. I dagens race startade vi också från 20 startruta och låg tolva när Dobitsch fick lite hjälp att snurra, så där försvann poängchansen. Vi måste ha bättre utgångsläge och ordning på kvalinställningarna för att vara med i toppen, säger Sandström.

Mästerskapsställning DTM
Robert Wickens, Mercedes, 58 poäng
Marco Wittmann, Mercedes, 55 poäng
Mattias Ekström, Audi, 46 poäng
Jamie Green, Audi, 45 poäng
Edoardo Mortara, Audi, 44 poäng
Paul di Resta, Mercedes, 43 poäng
Maxime Martin, BMW, 39 poäng
Timo Glock, BMW, 38 poäng
Tom Blomqvist, BMW, 34 poäng
Augusto Farfus, BMW, 32 poäng

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.