Mattias Ekström upp i DTM-ledning

Med en tredjeplats tog Mattias Ekström över tabelledningen  i DTM under lördagens race på Norisring. – Jag kan inte klaga, jag fick en pallplats, många poäng och tog över ledningen i mästerskapet,  sade Ekström som missar rallycross-deltävlingen i Höljes i helgen på grund av dubbelbokningen.

Efter en kraftig regnskur strax innan starten valde samtliga att köra på regndäck. Rutinerade Ekström körde direkt upp från en sjätte till andra plats trots tuffa förhållanden och hade sedan en duell under hela racet med BMW-föraren Maxime Martin.

- Maxime var snabbare i regnet så jag lät honom köra förbi, konstaterade Ekström. Under de torrare sträckorna var det en tuff kamp och jag kunde köra om honom. Tyvärr hade jag lite för högt tempo i den första kurvan och han kunde ta tillbaka andraplatsen. Men jag kan inte klaga: Jag fick en pallplats, många poäng och tog över ledningen i mästerskapet.

Efter lördagens race, som var det sjunde för säsongen, ligger tre Audi-förare i topp med Ekström i ledning följd av René Rast och Jamie Green. Audi leder därmed även märkesmästerkapet och kunde utöka ledningen till 70 poäng.

Imorgon söndag har Ekström en ny chans att dryga ut ledningen då det andra racet på Norisring startar kl 17.20.

Resultat race 1 Norisring:
1. Bruno Spengler (BMW) 61 Rd. in 53.15,532 Min.
2. Maxime Martin (BMW) + 4,385 Sek.
3. Mattias Ekström (Red Bull Audi RS 5 DTM/Audi Sport Team Abt Sportsline) + 4,776 Sek.
4. Marco Wittmann (BMW) + 10,812 Sek.
5. Timo Glock (BMW) + 12,151 Sek.
6. Tom Blomqvist (BMW) + 12,828 Sek.
7. Jamie Green (Hoffmann Group Audi RS 5 DTM/Audi Sport Team Rosberg) + 18,573 Sek.

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har ca 85 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Under hösten 2016 kommer produktionen av Audi Q5 starta i Mexico. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.