Nya Audi Q3: En crossover i kompakt design

Kompaktklassen får nu ett nytt tillskott i form av en ny crossover från Audi – Q3. En flexibel, sportig och effektiv Audi med hög teknikgrad i såväl kaross, drivlina och chassi som i avancerade hjälp- och multimediasystem.

Designen är sportig och progressiv med coupékänsla och sluttande taklinje. I single-framegrillen sitter distinkta strålkastare som finns med xenon plus och LED-varselljus. Nya Audi Q3 känns lätt igen som en medlem i Q-familjen och den välvda bakluckan påminner om konstruktionen hos Q5 och Q7. Den är 4,39 meter lång, 1,83 meter bred och 1,6 meter hög – takreling inräknad. Det låga luftmotståndet på 0,32 i kombination med karossens undersida med ett optimalt luftflöde gör att bränsleeffektiviteten förbättras avsevärt.

Den kompakta karossen är mycket styv och samtidigt tyst på vägen. Tack vare systematisk lättviktskonstruktion väger den framhjulsdrivna versionen av Audi Q3 mindre än 1 500 kg. Både baklucka och motorhuv är tillverkade i aluminium medan passagerarutrymmet har många komponenter i högfast stål.

Interiör
Interiören är rymlig och spänstigt formgiven, ergonomin och hantverket är av högsta kvalitet. En stor, svängd panel bäddar in föraren och framsätespassageraren. För första gången i Q-serien erbjuds en färgskärm (tillval, upp till 7” storlek). Kunderna har stora möjligheter att uttrycka sin egen stil och smak med fem interiöra färgkoncept och ett brett urval av klädslar och inlägg.

Bagageutrymmet erbjuder rejält med plats för fritids- och sportutrustning och kapaciteten på 460 liter växer till 1 365 liter när det delade, bakre ryggstödet fälls ner. Takreling i svart är standard. En stor mängd tillval gör Audi Q3 ännu mer flexibel – exempelvis ett paket för lastutrymmet, främre passagerarstol med fällbart ryggstöd, vändbar lastmatta, skydd för lasttröskeln tillverkat i rostfritt stål, genomlastningslucka samt skidfodral. Dessutom kan Audi Q3 dra en släpvagn på upp till 2 000 kg.

Det är enkelt att känna sig hemma i Audi Q3. Instrumenten är lätta att läsa av med en snabb blick och sätena ger perfekt stöd och komfort. Ljudsystemet chorus med aux-ingång, treekrad läderratt samt luftkonditionering är standard.

Tekniknivån är hög och tillvalen många. Utbudet omfattar bland annat en färddator med effektivitetsprogram, ett ljussystem för interiören med ett stort antal lysdioder, panoramaglastak, sportstolar, elektriskt justerbara och uppvärmda säten, komfortnyckel, tvåzoners automatisk luftkonditionering samt tonade bakrutor. Många av tillvalen är hämtade från storbilsklassen såsom adaptiv ljusteknik för xenon plus-strålkastarna, helljusassistent och en förbättrad parkeringsassistent som varnar föraren för hinder även vid sidan av bilen. Bland tillvalspaketen finns även ett offroad paket samt S line exteriör.

Drivlina
Fyra motorer kommer att erbjudas till Audi Q3 – två bensinmotorer och två TDI-motorer, varav den ena lanseras något senare. Samtliga är fyrcylindriga med en cylindervolym på 2,0 liter som levererar rejält med effekt och vridmoment från 280 till 380 Nm. Dessutom kombinerar alla motorer Audis effektiva teknik i form av direktinsprutning, turboladdning, start-och-stoppsystem samt energiåtervinning.

2,0 TFSI levererar antingen 170 hk eller 211 hk. Med den kraftigare versionen accelererar Q3 från noll till 100 km/h på 6,9 sekunder och har en toppfart på 230 km/h. 2,0 TDI är vid lanseringen tillgänglig med 177 hk medan en version med 140 hk kommer lite senare. I kombination med framhjulsdrift klarar sig 2.0 TDI 140 hk med en bränsleförbrukning på mindre än 5,2 liter per 100 kilometer.

Båda TFSI-motorerna och 2.0 TDI 177 hk är utrustade med permanent fyrhjulsdrift quattro. Dess viktigaste element är en hydraulisk lamellkoppling, som blixtsnabbt omfördelar drivkraften från framaxeln till bakaxeln vid behov.

Q3 2,0 TDI med 140 hk är utrustad med framhjulsdrift och – precis som Q3 2,0 TFSI quattro 170 hk – med en sexväxlad, manuell låda. TDI-motorn med 177 hk samt 2.0 TFSI med 211 hk kombinerar quattro med en dynamisk, sjuväxlad S tronic. När föraren väljer ”effektivitetsläget” i Audi drive select (tillval), kopplar S tronic ur kopplingen när bilen rullar vilket gör att den ”rullar fritt” – något som ytterligare förbättrar bränsleekonomin.

Chassi
Nya Audi Q3 är en av de sportigaste modellerna i klassen med ett välbalanserat chassi som kombinerar hög säkerhet med bästa komfort. Den elektromekaniska servostyrningen ger god respons och är både exakt och mycket effektiv. Även parkeringsbromsen är elektromekanisk vilket ökar bekvämligheten.

Audi drive select finns som tillval till alla Q3-versioner och är ett system som påverkar gaspedal och styrning. Beställs systemet tillsammans med S tronic, adaptivt ljus och Audis adaptiva farthållare, påverkas även dessa. Föraren kan påverka funktionen i dessa system via de olika lägena komfort, auto, dynamisk och effektivitet. I ”effektivitetsläget” arbetar luftkonditionering och farthållare med det specifika målet att spara bränsle.

Audi Q3 är utrustad med 16-tums lättmetallfälgar försedda med däck i dimensionen 215/65 och om så önskas kan även större hjul levereras. Alla däck kännetecknas av lågt rullmotstånd och bromsarna är starka och stabila – och ventilerade fram. Tack vare sin generösa markfrigång på 170 millimeter kan Q3 även hantera tuff terräng.

Det elektroniska stabilitetsprogrammet (ESP) omfattar också en elektronisk differentialbroms. När bilen närmar sig gränsen för kurvhastighet reglerar den fördelningen av drivkraften via små, knappt märkbara inbromsningar. Oavsett version erbjuder ESP också släpvagnsstabilisering. Som tillval finns ”hold assist” och senare kommer också tillvalet ”hill hold” som ser till att hålla en konstant hastighet vid körning i kraftiga utförsbackar.

Audi connect
Utbudet av infotainmentlösningar till Q3 är omfattande och kunderna kan bland annat välja ett ”uppkopplingspaket” som innehåller Audi Music Interface, som möjliggör uppspelning från mobila enheter, samt ett GPS-gränssnitt, som kunden kan aktivera omedelbart eller vid en senare tidpunkt. Ett annat avancerat tillval är MMI navigation plus, ett navigationssystem med hårddisk och 7” färgskärm som visar 3D-bilder med hög upplösning.

Lite senare blir det möjligt att koppla MMI navigation plus med en Bluetooth biltelefon med UMTS-modul. Genom Audi connect kan man få internet i Q3 och trådlöst nätverk (WLAN) gör det möjligt att koppla upp alla mobila enheter under resan.

Med en uppkopplad Bluetooth-mobil kan dessutom den resväg som valts av föraren visas på en Google Earth-karta samtidigt som Audis trafikinformation håller föraren informerad om hur trafiksituationen ser ut längre fram.

Assistanssystem
Även assistanssystemen i Q3 kommer från storbilsklassen. Audi side assist använder radar för att hjälpa föraren vid filbyten och Audi lane assist hjälper föraren att hålla sig i sitt körfält genom att korrigera styrningen när det behövs. Den kamerabaserade fartgränsvisningen kan också visa viktiga vägskyltar på skärmen för förarinformation (tillval).

Inte mindre än fem olika system står redo att hjälpa föraren att parkera. ”Park assist system” sköter styrningen när bilen backas in i vinkelräta eller parallella utrymmen. Systemets tolv ultraljudssensorer upptäcker hinder som betongpelare, även om de befinner sig vid sidan av bilen. Hjälpsystemets mjukvara kommer ihåg hindrens placering och varnar föraren för dem innan han lämnar parkeringsplatsen.

Audi Q3 kommer att byggas i Martorell, Spanien. Förförsäljningen inleds i juni och den svenska lanseringen är planerad till slutet av oktober. Svenska priser är ännu ej fastställda.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.