Nytt försäljningsrekord för Audi. Tredje mest sålda märke.

2016 blev ett rekordår för Audi med 22 662* registrerade bilar på den svenska marknaden, vilket var 10,7 procent fler än året innan. Audi tog därmed platsen som tredje mest sålda märke med en marknadsandel på 6,1 procent. Mest sålda modell blev Audi A4.

Med 22 662 registrerade bilar noterade Audi sitt bästa år någonsin på den svenska marknaden. Mest sålda modell blev Audi A4 som ökade med 19 % jämfört med året innan. Även Audi Q7 ökade markant med +33% jämfört med året innan. På den växande privatleasingmarknaden har Audi A1 och Q3 varit populära modeller.

Flera modeller har genomgått generationsskifte de senaste åren och erbjuds med det senaste i teknikväg. Digital förarmiljö, uppkopplade tjänster och ett av marknadens mest omfattande utbud av förarassistans- och säkerhetssystem är några av nyheterna som lockat kunder till märket med de fyra ringarna. Under 2016 lanserades Audi A3, A4 allroad quattro, Audi A5 Coupe, den helt nya suven Audi Q2 och supermiljöbilen Audi Q7 e-tron på den svenska marknaden.

- Tack vare passionen som kunderna visat för våra produkter och det starka engagemanget hos de svenska återförsäljarna kan vi glädja oss åt det bästa Audi-året någonsin, säger Marco Schubert, chef för Audi Sverige.

- Vi ser fram emot det kommande året med optimism. Audi Q2 som lanserades nyligen har fått en fantastisk respons och vi ser fram emot att välkomna nya kunder till Audi-familjen. De nya generationerna av Audi Q5 och A5 Sportback lanseras i början av 2017 och är starkt efterfrågade bland tjänstebilskunderna. Senare under året lanseras även helt nya Audi A8 som bl.a. kommer att introducera ett nytt designspråk för märket.

* enligt preliminära data från Bil Sweden

Citat