• Audi/

Nytt försäljningsrekord för Audi med 1 871 350 levererade bilar 2016

• Globala försäljningen ökade med 3,8% trots tuffa förhållanden på nyckelmarknader
  • Robust tillväxt tack vare stark efterfrågan på nya Audi A4 och Q7
  • A4 marknadsledare i Europa, dubblerad försäljning av Audi Q7
  • Försäljningen av Audi Sport R/RS-modeller över 20 000 för första gången

AUDI AG ökade sin globala försäljning till ca 1 871 350 bilar 2016, vilket var 3,8 procent fler än rekordåret 2015. Under den pågående omfattande förnyelsen av modellprogrammet ökade försäljningen på alla huvudmarknader: i Europa (+7.6%), USA (+4%) och Kina (+3.6%). Totalt ökade efterfrågan för sjunde året i rad sedan 2009, då 949 726 bilar levererades. Sedan dess har företaget nära fördubblat försäljningen.

“2016 visade sig vara ännu mer utmanande för Audi än förväntat, med stark motvind på många nyckelmarknader. Vi lyckades ändå visa en robust styrka i vår affär med balanserad tillväxt på många marknader runt om i världen,” säger Dietmar Voggenreiter, marknads- och försäljningsdirektör för AUDI AG. “Den utmärkta feedback som vi fått för våra senaste modeller, visar att modell- och teknikoffensiven verkligen ger avkastning. I år kommer vi att fortsätta vår omfattande förnyelse av Audi-programmet och successivt rulla ut nya modeller på marknaden.”

Under 2016 lanserades Nya Audi A4 på flera marknader utanför Europa och uppnådde en total försäljningsökning på 7,6 procent till ca 337 550 bilar. I Europa, där modellen fanns tillgänglig hela året, tog Audi A4 en förstaplats i premiumsegmentet och ökade med 25,7 procent till ca 164 600 sålda bilar. Uppdateringen av Audis mellansegment kommer att fortsätta i år på många marknader med nya A5 Coupe och A5 Sportback, där den senare modellen även kommer att lanseras i USA för första gången under 2017.

Den andra generationen av Audi Q7 lanserades på många marknader under året och ökade med 43,6 procent till ca 102 200 kunder. Därmed dubblerades försäljningen av Audi Q7 jämfört med föregångaren och nådde över 100 000 leveranser för första gången någonsin. Under slutet av 2016 utökades Q-familjen med lanseringen av helt nya Audi Q2 i Europa, med fler marknader som följer under 2017. Under 2017 sker även generationsväxlingen till helt nya Audi Q5 som är marknadsledare i sitt segment och står för de största volymerna i Q-programmet.

Audi Sport GmbH var en annan tillväxtmotor för Audi under 2016. Flaggskeppet Audi R8 ökade med 31,8 procent till ca 2 890 sålda sportbilar. Totalt steg försäljningen av R och RS familjen över 20 000 bilar för första gången med en ökning på ca 18 procent till ca 20 200 bilar.

Totalt sett fick Audi flest nya kunder i Europa, framförallt tack vare nya Audi A4. Trots politisk och ekonomisk osäkerhet i regionen, steg Audi-försäljningen med 7,6 procent till totalt 860 600 bilar. Audi noterade rekordsiffror på alla sina fyra största marknader i Europa: I Tyskland (+8,6% till 293 307 bilar), Storbritannien (+6,4% till 177 565 bilar), Frankrike (+8,5% till 65 362 bilar) och Italen (+15,5% till 62 430 bilar) valde fler kunder än någonsin en bil med de fyra ringarna. I Ryssland fortsatte dock nedgången för tredje året i rad och försäljningen stannade på 20 709 bilar med ett minus på 19,3 procent.

Även i USA ökade Audi mer än totalmarknaden och kunde notera en tillväxt med 4 procent till 210 213 bilar. Lanseringen av Audi Q7 under våren skapade ett starkt momentum med en ökning på 60,9 procent till 30 563 bilar. Q-modellerna stod för nära hälften av försäljningen med 100 161 bilar.

I Kina ökade Audi försäljningen med 3,6 procent till 591 554 leveranser. Med ett nytt rekordår fortsätte märket som klar marknadsledare på den kinesiska premiummarknaden. 2016 ökade framförallt försäljningen av de mindre och kompakta modellerna; Audi A3 med 29,7 procent till 89 213 och Audi Q3 till 89 779, vilket var 27,6 fler än 2015. En stor del av framgången beror på att Audi lyckats attrahera nya unga kunder efter att märket introducerade segmentet på den kinesiska premiummarknaden då de startade lokal produktion av modellerna 2013. Under slutet av 2016 startade Audi även försäljningen av nya Audi A4L med förlängd hjulbas och den lokalt producerade plug-in hybriden Audi A6 L e-tron, som är en viktig milstolpe i elektrifieringen av modellprogrammet på den kinesiska marknaden. Under 2017 kommer även Audi Q7 e-tron att lanseras på marknaden.

På den svenska marknaden blev 2016 ännu ett rekordår för Audi med 22 662 registrerade bilar, vilket var 10,7 procent fler än året innan. Audi tog därmed platsen som tredje mest sålda märke med en marknadsandel på 6,1 procent. Mest sålda modell blev Audi A4.

AUDI AG DECEMBER HELÅR 2016
2016 2015 Förändring 2016 2015 Förändring