Premiär för Audi crosslane coupé på bilsalongen i Paris

Konceptbilen Audi crosslane coupé ger en försmak av hur morgondagens bilar kan komma att se ut både när det gäller design, drivning och konstruktion. Bilen är en helt ny kombination av teknik, ingenjörskonst och design, och ger antydningar om formspråket på Audis kommande Q-modeller.

Med sin ”Multimaterial Space Frame” tar konceptbilen helt nya vägar i fråga om vikt, kostnader och energianvändning under sin livscykel. En innovativ och effektiv laddhybriddrivning, baserad på en specialbyggd 3-cylindrig 1,5-liters TFSI-motor och 2 elmotorer, resulterar i en förbrukning på endast 1,1 liter per 100 km och CO2-utsläpp på låga 26 gram per km.

Resultatet är en bil för moderna, sportiga kunder – inte minst på grund av på sitt avtagbara tak och de infotainmenttjänster som Audi connect ger tillgång till.

Banbrytande koncept: Multimaterial Space Frame

Multimaterial Space Frame på kompakta Audi crosslane coupé består av tre material – aluminium, kolfiber (CFRP) och glasfiberarmerad plast (GFRP). Konceptbilen har en tjänstevikt på 1 390 kg, det stora litiumjonbatteriet inräknat.

Aluminiumprofilerna bildar en sammanhängande, styv struktur runt passagerarutrymmet. Stag under huven fram förbinder single frame-grillen (som har en bärande funktion och också den är av aluminium) med säkerhetsburen.

Kollisionszonerna fram och bak är tillverkade i CFRP liksom bärande strukturer inne i säkerhetsburen, som t.ex. trösklarna invändigt, mittunneln, motorväggen och tvärstagen i golvet. GFRP-komponenter, delvis förstärkta med CFRP, ingår också i karosskonceptet. Multimaterial Space Frame erbjuder stora fördelar när det gäller kostnader för kunden och energiåtgången under sin livscykel.

Innovativt: hybridkonceptet dual-mode

Audi crosslane coupés laddhybridsdrivning går under beteckningen ”dual-mode hybrid” och är lika effektiv som den är innovativ. Den innehåller en förbränningsmotor, två elmotorer och en 1-växlad växellåda. Systemet har en uteffekt på 177 hk. Från stillastående accelererar Audi crosslane coupé upp i 100 km/h på 8,6 sekunder – i el-läget på 9,8 sekunder. Topphastigheten är 182 km/h. Bränsleförbrukningen vid blandad körning inskränker sig till 1,1 liter per 100 km och CO2-utsläppen till 26 gram per km. Litiumjonbatteriet har en kapacitet på 17,4 kWh vilket ger bilen en räckvidd på ca 86 km i elmotorläget.

Förbränningsmotorn är en speciellt framtagen 3-cylindrig 1,5-liters TFSI-enhet med en uteffekt på 130 hk. Vridmomentet ligger på 200 Nm. Den 3-cylindriga motorn är kopplad till en elmotor (EM 1) som främst fungerar som startmotor och generator. Den är 68 hk stark och har ett vridmoment på 210 Nm. För bilens framdrivning på elektricitet svarar en andra elmotor (EM 2) som har en uteffekt på 116 hk och levererar ett vridmoment på 250 Nm. Växellådan gör det möjligt att via en klokoppling koppla in förbränningsmotorn, komplett med generator, på drivlinan.

Dual-mode-hybridkonceptet har flera driftslägen. I hastigheter mellan 0 till 55 km/h drivs bilen helt av EM 2 som främst hämtar sin energi från batteriet. I seriellt läge alstrar förbränningsmotorn och generatorn (EM 1) elenergi för att stödja, avlasta eller helt ersätta batteriet om detta skulle laddas ur.

Eldriftsläget är möjligt i hastigheter upp till 130 km/h. Från en hastighet på ca 55 km/h, tillåter drivsystemet att TFSI-motorn och generatorn kopplas in direkt på drivlinan – i detta hybridläge kombineras drivkällorna för optimal effektivitet eller prestanda. I hastigheter över 130 km/h är det den 3-cylindriga motorn som är den främsta drivkällan, men EM 1 kan hjälpa till vid behov.

Som förare i Audi crosslane coupé kan man välja mellan körlägena ”cruise” och ”race”. I cruise-läget prioriteras eldrift. Föraren märker varken av några växlingar eller när en drivkälla kopplas in. När TFSI-motorn är igång, anpassas varvtalet hela tiden till bilens hastighet vilket gör att man slipper ”gummibandseffekten”. Transmissionens höga effektivitet gör dual-mode-hybriddrivningen speciellt effektiv i stadstrafik.

Exteriör design

2+2-sitsiga Audi crosslane coupé är 421 cm lång, 188 cm bred och 151 cm hög. Hjulbasen mäter 256 cm.

Single frame-grillen, som uppdelas i mindre sektioner av lameller, dominerar fronten. De trapetsformade strålkastarna arbetar med Audi Matrix LED-teknik. Små, individuellt reglerbara lysdioder svarar för alla belysningsfunktioner, och mikroreflektorer möjliggör precis placering.

På sidopartierna är det de horisontella kanterna som är det mest framträdande ovanför hjulen. Det låga rutpartiet smalnar av bakåt till en mycket platt C-stolpe, vilket framhäver den coupéliknande karaktären hos Audi crosslane coupé. Dörrarna sträcker sig långt ner, tack vare space frame-konstruktionen, vilket gjort det möjligt att ha väldigt låga trösklar.

De stora baklyktorna är en variation på samma tema som strålkastarna, kanten på bagageluckan delar upp dem i två delar. Stötfångaren, vars underdel är tillverkad i CFRP, innehåller en aluminiumdiffusor som sträcker sig en bra bit upp. Taket består av två CFRP-skal och väger mindre än 10 kg. Föraren och framsätespassageraren kan lossa taket elektriskt, lyfta av det och placera det över bagageutrymmet.

Flyttbart: bagageutrymmet

Bagageutrymmet utgör en separat del av karosstrukturen och sitter fäst i baksätets ryggstöd (som är separata från sitsarna). Med en enkel knapptryckning rör sig hela enheten ca 40 cm framåt.

Föraren och framsätespassageraren sitter skönt i elektriskt inställbara sportstolar med integrerade nackskydd. Skalet är av CFRP. På mittkonsolen sitter en stor växelväljarespak som fälls fram elektriskt när bilen startas och används för att styra hybriddrivningen. På de båda rattekrarna sitter reglerytor för tummarna med vars hjälp föraren kan styra de flesta funktionerna. Lika intuitivt kan dessa också styras via den stora pekskärmen på mittkonsolen.

Den låga instrumentpanelen är tydligt vinklad mot föraren. Reglagen till luftkonditioneringen innehåller miniatyrdisplayer.

Audi crosslane coupé bjuder på nya online-tjänster som hör till Audi connect. Passagerarna är alltid uppkopplade till Internet – via Twitter, Facebook – och kan skicka foton och videofilmer från resan. En helt ny finess är ”Escape Manager” som är ett program passagerarna kan använda för att recensera och kommentera den rutt de kör för sina vänner.

Interiör design

Det dominerande materialet i kupén på Audi crosslane coupé är CFRP, som används i många olika variationer. På instrumentkåpan ligger t.ex. kompositfibrerna i en riktning – en nyhet inom bilsektorn. CFRP-komponenterna är något ljusare i färgen på vissa ställen, och något mörkare på andra – en effekt som åstadkoms genom att man använt olika klarlacker.

Även aluminiumdetaljerna skiljer sig åt på ett raffinerat sätt. De flesta är maskinpolerade, men luftinsläppen är tillverkade i en svarteloxerad lättmetall. Kupégolvet är tillverkat i glasfiberarmerad plast (GFRP) och innehåller sektioner av ett nytt material: Tjocka strängar vävda av gummitrådar bildar en slitstark matta.

För ytterligare bilder och information om Audi crosslane coupé besök gärna www.audi.mediaservices.com och www.audi.se.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.