Premiär i Shanghai för eldrivna Audi e-tron Sportback concept

• Serieproduktion 2019: den andra elbilen från Audi
  • Kraftfull Audi coupé-design med quattro fyrhjulsdrift
  • Strålkastare som kommunicerar med omgivningen

På bilsalongen i Shanghai visar Audi upp en eldriven konceptbil som går i serieproduktion redan 2019.  Audi e-tron Sportback är en fyradörrars Gran Turismo på 320 kW med mer än 50 mils räckvidd på ren eldrift.  Det kraftfulla formspråket kombinerar klassiska Audi-detaljer med en rad trendsättande nyheter som bl.a. kommunicerande LED-strålkastare.

Audi e-tron Sportback är ännu en viktig milstople på vägen mot eldriven mobilitet. Rupert Stadler, VD för AUDI AG, bekräftar: “2018 börjar vi med Audi e-tron, den första helt eldrivna bilen i sitt segmentet som kan användas för dagligt bruk. Med en räckvidd på mer än 500 kilometer och den speciella känslan av att köra eldrivet är denna sportiga SUV ett måste under nästa decennium. Redan 2019 startar produktionen av Audi e-tron Sportback – en coupe som dessutom känns igen som elbil redan vid den första anblicken.”

Audi e-tron Sportback – Audi coupé design

När ett nytt designspråk introduceras letar ögat gärna efter välbekanta detaljer. De finns där hos Audi e-tron Sportback, men samtidigt är formen helt ny med radikala linjer och lösningar. Fronten domineras fortfarande av singelframe-grillen, som nu är lägre och bredare i sin åttakantiga form. Tack vare att elmotorn inte behöver lika mycket luft har den stora öppningen ersatts av en skulpterad ytan som lackats i bilens färg bakom de fyra ringarna.

Från sidan syns släktskapet med Audi A5 och A7 Sportback med den sluttande taklinjen. Samtidigt har inspiration hämtats från det kraftfulla SUV-språket med breddade och markerad hjulhus som betonar de fyra 23-tumshjulen för att understryka märkets DNA – quattro. Med en längd på 4,90 meter, bredd på 1,98 meter och höjd på 1,53 meter samt hjulbas på 2,93 meter positioneras Audi e-tron Sportback i C -segmentet, nära Audi A7. Konceptbilen är konfigurerad för fyra personer och har ett bagageutrymme på 550-1450 liter.

Små kameror har ersatt backspeglarna och området visas istället på separata skärmar i dörrarna. Tekniken ger fler fördelar utöver förbättrat luftflöde och minskat vindbrus – dolda vinkeln blir synlig och sikten snett framåt hindras inte av backspeglar. Audi visar tekniken som en konkret försmak av kommande serieproduktion.

Innovativ strålkastarteknik

Med e-tron Sportback introducerar Audi ny innovativ ljusteknik. Märket med de fyra ringarna var först i världen med att använda full LED-strålkastare och har bidragit till genombrottet för Matrix LED-teknik, laserljus och OLED teknik. I konceptbilen premiärvisas en hel rad komplexa funktioner som styr synligheten och kommunikationen med omgivningen. Smala ljusband fungerar som varselljus och bilens ögon. Tack vare en kombination av LED och en yta försedd med microspeglar och avancerad styrteknik är det möjligt att skapa en mängd animerade rörelser och signaturer. Till exempel skapas en visuell välkomstsignal när dörrarna öppnas och bilen startas.

Nedanför varselljusen finns två stora ljusfält som består av ca 250 LED-ljus vardera. Det ger en mängd möjligheter att skapa kommunikativa signaler när bilen är i rörelse. En annan highlight är Digital Matrix Light (DML). Laserprojektorerna är integrerade under LED-fältet och har en ultrahög upplösning med mer än 1.3 miljoner pixlar i vardera och fungerar som strålkastare och helljus. Mötande trafik kan då maskeras och bländas inte av det starka ljuset. En nyhet är att strålkastarna även kan projektera ljusmarkeringar på vägen för att ökas säkerheten.

Drivlinan: tre elmotorer och quattro fyrhjulsdrift

Drivlinan i Audi e-tron Sportback är av samma koncept som i de kommande elbilarna från Audi. Med en elmotor på framaxeln och två på bakaxeln fördelas kraften till alla fyra hjulen och gör den därmed till quattro. Med en effekt på 320 kW, toppat till 370 kW och mer än 800 Nm i boostläge, gör den 0 till 100 km/h på bara 4,5 sekunder. Men fokus ligger inte bara på kraftfulla prestanda utan också på minimal elförbrukning genom energiåtervinning och coasting. De avancerade styrsystemen hämtar in information från bl.a. bilens laddstatus, sensorer, navigationssystem och trafiken i realtid för att räkna fram en optimal framdrivningsstrategi. Även den adaptiva luftfjädringen med dämparreglering bidrar till bränsleeffektiviteten. Beroende på hastighet justeras höjden med upp till 63 millimeter i fyra nivåer och minskar därmed luftmotståndet.

50 mils räckvidd med 95 kW batteri som laddas med 150 kW eller trådlöst

Liksom på den tidigare konceptbilen e-tron quattro concept är litium-jon batteriet placerat mellan axlarna under passagerarutrymmet. Placeringen ger en låg tyngdpunkt och jämn viktfördelning på 52:48 (fram/bak) för såväl sportiga som säkra köregenskaper. Batteriets kapacitet på 95 kW ger en räckvidd på mer än 500 kilometer enligt NEDC. CCS-laddning gör det möjligt att ladda med både växelström (AC) och likström (DC). Med 150 kW laddning kan det stora batteriet lagra energi för 400 km på bara ca 30 minuter.

Audi e-tron Sportback kan även laddas trådlöst med Audi Wireless Charging (AWC). Det görs via en laddplatta på golvet där bilen parkeras. Via Audi piloted parking kan bilen själv parkera över plattan med centimeterprecision och laddas med en effekt på upp till elva kilowatt. Effektiviteten är mer än 90 procent, vilket gör det jämförbart med laddning via kabel.

Digital förarmiljö

I den ljusa interiören bjuder Audi e-tron Sportback concept på en ren och avskalad förarmiljö med integrerade digitala TFT- och OLED- skärmar. Direkt i förarens fokus finns Audi virtual cockpit som kompletterats med flera touch-skärmar på höger och vänster sida för att bl.a. styra strålkastare, infotainment, navigation och klimatanläggning. Föraren kan även styra många funktioner direkt från multifunktionsratten som utrustats med touch-ytor. Även framför passagerarsätet har en låg vid skärm integrerats som bl.a. kan visa navigationsdata, detsamma gäller baksätespassagerarna som har tillgång till touch-skärmar för att styra vissa funktioner. När bilen står stilla visar skärmarna kamerabilder från utsidan som gör passagerarna uppmärksamma på andra trafikanter innan de öppnar dörrarna.

Kina en viktig marknad för eldrivna fordon

Dr. Dietmar Voggenreiter, marknads- och försäljningsdirektör hos AUDI AG, bekräftar betydelsen av eldrivna modeller på den kinesiska marknaden: “Det är ett medvetet beslut att visa Audi e-tron Sportback för första gången i Shanghai. Kina är världens viktigasta marknad för eldrivna fordon. Det gäller såväl infrastruktur, finansiellt stöd som försäljning. Det finns redan ca 150.000 laddstationer i landet med ytterligare 100.000 innan slutet av 2017. Vi är väl rustade för denna snabba tillväxt. Under de kommande fem åren kommer vi att erbjuda fem e-tron modeller i Kina, inklusive de helt eldrivna med en räckvidd på mer än 500 kilometer såsom Audi e-tron Sportback.”

Redan 2015 visades suven Audi e-tron quattro på bilsalongen i Frankfurt – en föregångaren till märkets första helt eldrivna modell som går i serieproduktion under 2018. Även Audi e-tron Sportback concept kommer att få en efterföljare i serieproduktion som startar under 2019.

Mer information och bilder finns på Audi Media Center på www.audi-mediacenter.com/en/presskits/auto-shanghai-2017-7589.