Produktionsstart för Audi Q3 i Spanien 2011

Tillverkningen av Audis nya modell Q3, som startar 2011, kommer att ske i Martorell, Spanien, i SEAT's fabrik. Kapaciteten är beräknad till ca 80 000 bilar om året och omkring 300 miljoner euro kommer att investeras i anläggningen. Beslutet är en del av Audis strategi för vidare tillväxt och internationalisering.

– Efter omfattande efterforskningar och jämförelser mellan olika anläggningar, föll valet på SEAT's fabrik i Martorell, Spanien, vilket gör att Audi kan fortsätta växa internationellt. Anläggningens effektivitet, kvalitet och välutbildade personal kommer att göra oss väldigt konkurrenskraftiga och genom att utnyttja Volkswagen Groups synergier säkrar vi ca 1 200 jobb, säger Rupert Stadler, koncernchef Audi AG.

Den lilla sportiga Audi Q3, blir en ny medlem i Audis Q-familj som även består av crossovern Q5 och SUV:en Q7. Audis nya Q3 är en liten femdörrars coupéliknande crossover med stora hjul, hög markfrigång, god komfort och sportiga köregenskaper. Den blandar den kompakta bilens design och smidighet med mångsidigheten hos en crossover, som med innovativa tekniska lösningar kommer att sätta normen för effektivitet, körglädje och komfort.

Audi Q3 introduceras på marknaden 2011.