Racingpremiärer för Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Efter premiärracet i ADAC GT Masters på Oschersleben väntar premiär i STCC på Knutstorp till helgen. För unga racinglöftet Mikaela Åhlin-Kottulinsky innebär det en snabb övergång från den 610 hk bakhjulsdrivna Audi R8 LMS till en framhjulsdriven 330 hk stark Audi RS 3 LMS.

Nu till helgen väntar premiären för STCC på Knutstorp, där Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer att köra i PWR Junior Team med en Audi RS3 LMS. Från 560 Hk bakhjulsdrivet till 330 hk och framhjulsdrivet.

- Jag kunde bara vara med på en av de båda officiella STCC testdagarna på Knutstorp och kan inte vara mer än nöjd. Vi var 4:a under regnfasen och väl på slicks satte vi sjunde tid av de 18 förarna som var på plats. Jag är extra stolt över att vara snabbaste förare på den första sektorn av alla men redan till helgen gäller det att vara på tåspetsarna igen. Det skall bli både kul och spännande att få möjligheten att köra på hemmaplan, säger Mikaela.

Mikaela och hennes teamkollega Ricardo Feller som ingår i Audi Sport Academy körde den gångna helgen årets premiärrace på Oschersleben i ADAC GT Masters. En helg med blandade resultat och upplevelser.

- På kvalet hade vi inte den riktiga farten och tiden räckte bara till en 24 plats. Men det var tajt, från första till sista startruta i det starka startfältet skiljde bara 1,4 sekunder, berättar Mikaela.

Till själva racet passade bilens inställningar bättre och duon körde upp sig till en 17 plats. Här var man även bästa ”silverkategoriserade förarteam”. Under söndagens race två låg teamet på en 16:e plats med goda chanser till att avancera, då det blev gulflagg. Vid omstarten till det sista varvet blev man inblandad i en kedjekrock och kunde inte ta målflaggan detta race. Nästa race i ADAG GT Masters för dubbelsatsande Mikaela sker den 19-21/5 på Lausitzring, då hon kör Audi R8 LMS och därmed står över den andra deltävlingen i STCC.

Kalender STCC 2017

5-6/5                Knutstorp
19-21/5            Alastaro (Finland) (M.ÅK deltar inte)
16-17/6            Solvalla