• Audi/

Sachsenring nästa för Edward Sandström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky

De svenska Audi-förarna Edward Sandström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky tävlar i helgen i var sin Audi R8 LMS på tyska Sachsenring i ADAC GT Masters andra deltävling.

Rutinerade Edward Sandström har tävlat på banan tidigare, ifjol var han och förarkollegan Daniel Dobitsch med i toppstriden i båda tävlingarna, men tvingades bryta med bromsproblem i lördagens race och med bruten drivaxel under söndagens.

I helgen ska vi förbättra tidigare års resultat på Sachsenring. Vi vet att vi har farten på den här banan så nu gäller det att vi ska ta oss upp på pallen, säger en taggad Edward Sandström.

Med färre åtaganden vid sidan om tävlandet i ADAC GT Masters med KFZteile24 APR Motorsport och i Blancpain Sprint Series med Sainteloc Racing har Sandström mer tid att ägna åt teamen.

-        Det är väldigt kul att vara nära teamet och arbeta tillsammans för att förbättra oss, men framförallt är det bra för sammanhållning och effektivitet. Mitt mål är förstås att det ska ge resultat även på banan, säger Sandström.

För Mikaela Åhlin-Kottulinsky är helgens tävlingar nästa utmaning. 23-åringen gjorde en bra premiär i första tävlingen som dessutom var hennes första i nya Audi R8 LMS. Nu väntar Sachsenring i närheten av Chemnitz på det 32 bilar starka startfältet. Banan är ca 3,7 km lång och har totalt tolv kurvor, varav åtta är vänsterkurvor.

Premiären på Oschersleben var en utmaning i sig och nu kommer jag till en bana som jag aldrig kört på tidigare som är både snabb och teknisk, säger Mikaela.

Mikaela Åhlin-Kottulinskys team Aust Motorsport hade planerat ett test mellan premiären och helgens tävlingar, men teamet hade stora problem att få upp rätt temperatur i framdäcken och beslöt sig för att ställa in testdagarna.

-       Det är här min teamkollega Marco Bonanomi med all sin erfarenhet och kunskap som tar de viktiga besluten. Först måste vi veta varför vi har problemet och se till att få det åtgärdat innan vi testar, och jag kan verkligen skratta mig lycklig att få köra tillsammans med honom, säger Mikaela. Nu gäller det att så snabbt som möjligt lära sig banan och vara uppmärksamma på att få till rätt däcktryck i vänster framdäck, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Följ helgens tävlingar på www.adac-gt-masters.de med live-TV och livetiming.

Tidsschema Sachsenring:

Lördag 30 april
09.20 Kval 1
13.15 Race 1

Söndag 1 maj
08.45 Kval 2
13.08 Race 2

Kalender GT Masters 2016
29/4-1/5          Sachsenring (D)
3-5/6               Lausitzring (D)

22-24/7           Red Bull Ring (A)
5-7/8               Nürburgring (D)

19-21/8           Zandvoort (NL)
30/9-2/10        Hockenheim

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.