Säljstart för Nya Audi A5 och S5 Coupe

I höst är det premiär för den andra generationen av Audi A5 Coupe men redan nu är det möjligt att lägga en förhandsorder hos de svenska Audi-återförsäljarna. De eleganta linjerna från föregångaren känns igen men nya Audi A5 Coupe har inte bara fått vässad design - kraftfulla motorer och ett helt nyutvecklat chassit bidrar till en ännu sportigare körupplevelse. Dessutom erbjuds det senaste inom smarta infotainmentsystem och avancerade förarassistanssystem.

Motorer
Nya Audi A5 Coupé lanseras med fem motoralternativ; två TFSI- och tre TDI-motorer som utvecklar mellan 190 och 286 hästkrafter. Jämfört med föregångaren har motorerna nu upp till 17 procent högre effekt samtidigt som förbrukningen minskat med maximalt 22 procent. Prestandamodellen Audi S5 Coupe är försedd med en helt nyutvecklad turboladdad V6-motor - 3,0 TFSI på 354 hk, vilket är 21 hästkrafter fler än i föregångaren.

Drivlina
Nya Audi A5 Coupé har en
drivlina anpassad för varje motorvariant. Den sexväxlade manuella växellådan och sjuväxlade S tronic-lådan används tillsammans med de fyrcylindriga motorerna samt med den 218 hästkrafter starka 3,0 TDI-motorn, till såväl fram- som fyrhjulsdrift. Den åttaväxlade tiptronic-växellådan är i sin tur reserverad för den mest kraftfulla dieselmotorn och för S5. De båda motorerna kommer dessutom med quattro permanent fyrhjulsdrift som standard och sportdifferential som tillval för ännu högre kördynamik och precision.

För första gången i A5 finns också det nya quattro-systemet med ultra-teknik tillgängligt. För närvarande kombinerat med de fyrcylindriga TFSI- och TDI-motorerna med manuell växellåda. Optimerad för maximal effektivitet – men utan att kompromissa med vare sig framkomlighet eller körkänsla.

Chassi
Det helt nyutvecklade chassit är avstämt för maximal komfort vid landsvägskörning och rappa köregenskaper vid mer utmanande partier. Den breda spårvidden
, 1 587 mm fram och 1 568 mm bak, tillsammans med en lång hjulbas på 2 764 mm är grunden för chassisättningen som är både sportig och balanserad. Som tillval finns aktiva stötdämpare som integreras i det standardmonterade Audi drive select-systemet och kan justeras i olika lägen efter körförhållanden. Den vidareutvecklade elektromekaniska servostyrningen anpassar sig efter bilens hastighet för maximal körkänsla. Som tillval finns också dynamisk styrning som varierar styrningens utväxling efter hastighet och styrutslag.

Kaross
Tack vare en smart kombination av ultralätta material och lättviktskonstruktion har vikten sänkts med så mycket som 60 kg i nya A5 Coupe, vilket gör den till en av de lättast
e i klassen. Med ett cw-värde på 0,25 har A5 Coupé dessutom segmentets lägsta luftmotstånd. Audi Coupe mäter 4,673 mm i längd, 1,846 mm i bredd och 1,371 mm i höjd.

Interiör
Större dimensioner och längre hjulbas har resulterat i bättre kupéutrymmen med mer plats åt såväl förare och passagerare som bagage. Den horisontella designen av instrumentpanelen och de längsgående luftutsläppen förstärker dessutom känslan av bredd i kupén.
Även lastutrymmet har vuxit med tio liter till 465 liter. Baksätet kan fällas i 40/20/40-delning och hanteras enkelt från lastutrymmet. Kvalitetskänslan är av toppklass och det finns en bred uppsättning av högklassiga materialval och färger att välja mellan. Nya A5 Coupé sätter dessutom ny standard i klassen vad gäller aeroakustik – med en låg ljudnivå nästan som hämtad från lyxbilsklassen.

Digitala skärmar och intuitiva reglage
I nya A5 Coupé kan de konventionella och analoga mätarna ersättas av Audi virtual cockpit med en digital 12,3-tumsskärm och personlig och anpassningsbar förarvy. Genom enkla handgrepp på multifunktionsratten kan tex navigationskartan ta plats direkt i förarens siktfält och kompletteras med head-up display. Dessutom erbjuds en 8,3 tum stor MMI-skärm på mittkonsolen som hanteras via det runda MMI-reglaget med sin tryckkänsliga pekplatta. Genom den kan föraren skriva in kommandon och använda fingrarna för att exempelvis zooma
in på kartan. Uppbyggnaden av det helt nykonstruerade MMI-systemet påminner om menysystemet hos en smarttelefon och erbjuder även fritext-sökning av funktioner och resmål. Det nya röstigenkänningssystemet förstår också vardagsfraser bättre, vilket gör det enklare att styra funktionerna med rösten.

Infotainment och Audi connect
Kunder som väljer MMI navigation plus får automatiskt tillgång till Audi connect och nya Audi connect SIM – teknik som ger snabb internetuppkoppling och roaming över nästan hela Europa. Med ett fabriksmonterat simkort ingår kostnadsfri tillgång till Audi connect-tjänster i tre år med bl.a. Google Earth och trafikinformation online. Oberoende av Audi connect-tjänsterna kan man också köpa valfria datapaket för internetuppkoppling genom bilen
s inbyggda trådlösa nätverk som tillåter surf på åtta enheter samtidigt.

Nya A5 kan också utrustas med Audi connect safety & service-paketet. Det gör att bilen automatiskt larmar efter hjälp vid händelse av en olycka. Bilen kan även självständigt signalera servicebehov till vald Audi-verkstad. I paketet ingår också fjärrstyrning av vissa funktioner via Audi MMI connect appen genom smarttelefon, smartklocka och fjärde generationens Apple TV. Med Audi smartphone interface kopplas dessutom mobiltelefoner med Apple iOS smidigt ihop med bilens infotainment-system genom Apple CarPlay. Systemet är även förberett för Android-telefoner med Android Auto, men tjänsten finns ännu inte tillgänglig i Sverige från leverantören. Tillvalet Audi phone box ger i sin tur trådlös telefon-laddning enligt Qi-standarden i armstödets förvaringsutrymme och kopplar ihop telefonen med bilens inbyggda antenn för bättre mottagning. För ljudentusiasterna erbjuds också ett ljudsystem från Bang & Olufsen med innovativt 3D-ljud, 19 högtalare och 755 watts effekt

Förarassistanssystem
En smart kombination av olika assistanssystem maximerar säkerhet, komfort och effektivitet i nya A5 Coupé. Den breda uppsättningen av smarta förarassistanssystem sätter en ny standard i segmentet och jämfört med föregående modell är i stort sett samtliga system nya eller grundligt uppdaterade.

Den förutseende effektivitetsassistenten hjälper exempelvis till att spara bränsle och CO2 genom att förplanera körningen, Audi active lane assist håller bilen i rätt körfält samtidigt som den adaptiva farthållaren med Stop&Go och kökörningsassisten underlättar för föraren i långsamtgående köer med delvis självkörande funktionalitet (upp till 65 km/h). Nya och viktiga funktioner är dessutom cross traffic assist rear (vid utbackning ur parkeringsruta), exit warning (vid dörröppning), och turn assist (vid vänstersväng). Audi pre sense city med autobroms samt multikollisionsbromssystem är ytterligare exempel på system som hjälper föraren för ökad säkerhet och komfort.

Försäljning
Nya A5 Coupé lanseras i Sverige i november med säljstart i juli. Jämfört med föregående modell har standardutrustningen utökats och innehåller nu bland annat xenon-strålkastare med LED-varselljus och LED-baklampor, LED-belysning interiört, Audi MMI radio plus
med sju-tums MMI-färgdisplay, bluetooth och USB-kontakt, multifunktionsratt, Audi drive select och Audi pre sense city med autobroms. Dessutom ingår 18" hjul, komfortmittarmstöd och svankstöd.

Nya utrustningsnivåer öppnar också större möjligheter att ytterligare anpassa och göra bilen mer personlig såväl interiört som exteriört. Audi A5 Coupe erbjuds i Sverige med antingen Sport- eller Designline samtidigt som S line-sportpaket och Audi design selection finns tillgängligt för maximal specialanpassning. Som vanligt finns ett stort utbud av tillvalsmöjligheter däribland LED och Matrix LED-strålkastare med dynamiska blinkers och avbländande funktion vid vägskyltar.

Motorer vid säljstart
2.0 TFSI 252 hk quattro S tronic – ca-pris 452.000 kr
2.0 TDI 190 hk S tronic – ca-pris 412.000 kr
3.0 TDI 218 hk quattro S tronic – ca-pris 504.000 kr
S5 Coupe 3.0 TFSI 354 hk quattro S tronic – ca-pris 633.000 kr

Med säljstart under hösten erbjuds även:
1.4 TFSI 150 hk S tronic ca-pris 374.000 kr
2.0 TFSI 190 hk man/ S tronic ca-pris 379.000 kr resp 401.000 kr
2.0 TDI 150 hk man/S tronic ca-pris 379.000 kr resp 401.000 kr
3.0 TDI 286 hk tiptronic quattro ca-pris 523.000 kr

Proline edition erbjuds till följande modeller:
Inkluderar även
LED-strålkastare, Farthållare, PDC Plus, Förarinformation i färg:
2.0 TDI Proline Edition 190 hk, 7-växlad S tronic ca-pris 421.500 kr
2.0 TDI Proline Edition 190 hk, 7-växlad S tronic quattro ca-pris 430.000 kr
2.0 TFSI Proline Edition 190 hk, 7-växlad S tronic ca-pris 410.500 kr

Ex. tillval utöver Sport/Design:
Proline - 19500 kr LED-strålkastare, Farthållare, PDC Plus, Förarinformation i färg

Teknikpaket - 18 900 kr 3-zons klima, Audi phone box, Connectivitypaket

Cockpitpaket - 29 900 kr (MMI Navigation Plus, Audi Virtual Cockpit, Audi Connect med e-sim)

Audi S5 Coupé
Med en acceleration från 0 till 100 km/tim på 4,7 sekunder kombinerar nya S5 Coupé elegans med äkta sportbilsprestanda. En nyutvecklad och turboladdad V6-motor utvecklar 354 hästkrafter och 500 Nm till låga 7,3 liter per 100 kilometer vid blandad körning och 166 g/km CO2-utsläpp. Den vassare S-designen och de S-specifika designdetaljerna förstärker den dynamiska karaktären hos Audis nya tvådörrars sportcoupé.

För detaljerad information läs även:
Online-magasinet „Audi A5 illustrated“
www.audi-illustrated.com/en/audi-a5-s5
Presskit:

Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic (252 hk):
Bl. förbrukning 5,9-6,3 l/100 km**
Bl. CO2-utsläpp 136-144** g/km

Audi A5 Coupé 2.0 TDI S tronic (190 hk):
Bl. förbrukning 4.1-4.3** l/100 km
Bl. CO2-utsläpp 107-113** g/km

Audi A5 Coupé 3.0 TDI quattro S tronic (218 hk):
Bl. förbrukning 4.6-4.8** l/100 km