Säljstart för Nya Audi A7 Sportback

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Exteriör med nytt designspråk

Nya Audi A7 Sportback har formgivits under ledning av nye designchefen Marc Lichte, som vässat linjerna ordentligt. Singleframe-grillen är breddad och lägre. Siluetten sportig med markerade hjulhus, lång hjulbas och korta överhäng. De nya Matrix LED-strålkastarna har en digital karaktär och kan utrustas med laserljus med dubblerad räckvidd, medan bakpartiet känns igen på LED-listen som sträcker sig över hela bredden. Interiört är läderklädsel standard och knäutrymmet utökat liksom takhöjden i baksätet.

Digitala skärmar med akustisk och haptisk feedback

Nya Audi A7 följer samma digitaliseringsstrategi som Audi A8. Nya högupplösta touchskärmar med tydlig feedback ersätter det traditionella vridreglaget. Överst en 10.1-tums pekskärm med tydlig grafik och intuitiv meny, där ikoner kan byta plats på samma sätt som i en mobil. Nedanför huvudskärmen finns en 8.6-tums skärm där föraren kan styra klimatanläggningen och skriva in resmål och sökningar med pekfingret. Direkt i förarens siktfält erbjuds dessutom Audis virtuella cockpit där de viktigaste funktionerna är samlade och styrs via multifunktionsratten.

Uppkopplad för ökad komfort och säkerhet via infotainment och connect-tjänster

Audi A7 är försedd med lika avancerade och uppkopplade tjänster som i Audi A8. Audi connect Safety & Service, som ringer nödsamtal och kontaktar verkstad vid servicebehov, är standard, liksom Audi connect Navigation och Infotainment (i 3 år). Nya A7 Sportback är dessutom utrustad med MMI navigation medan MMI navigation plus erbjuds som tillval.

39 avancerade säkerhets- och assistanssystem

I den svenska standarutrustningen ingår avancerade assistanssystem som ökar säkerheten, bl.a. adaptiv förarassistans med adaptiv farthållare, filhållare och kökörningsassistent. Dessutom turn assist som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent som hjälper till att styra runt hotande frontkollision samt pre sense city autobroms. Den prediktiva effektivitetsassistenten uppmanar dessutom till en bränsleeffektiv körstil genom att analysera kartdata i förväg.

För säkrare stadskörning erbjuds även Assistanspaket City som innehåller korsningsassistent (som varnar och bromsar för korsande trafik), Audi pre sense 360°, dolda vinkeln-varnare, Exit warning (varnar för att öppna dörren) samt Cross traffic assist rear (som varnar och bromsar vid utbackning från exempelvis parkeringsficka).

Dynamiskt chassi med långfärdskomfort

Audi A7 Sportback har utvecklats för att trivas både på slingriga landsvägar och på motorväg. Utöver standardchassi erbjuds både adaptiv luftfjädring, dämparreglering och sportchassi. Den progressiva styrningen som är standard ger direkt respons från vägen, med sportig utväxling som blir mer direkt ju längre ratten vrids. Som tillval erbjuds fyrhjulsstyrning som kombinerar direkt styrrespons med suverän körstabilitet. Vid fullt utslag minskas vändradien med 1,1 meter och över 60 km/h styr axlarna i samma riktning för att öka stabiliteten. Sportdifferentialen som kan väljas till fördelar vridmomentet aktivt mellan bakhjulen och kompletterar fyrhjulsdriften quattro. Körprofilerna i Audi drive select har dessutom utformats för tydligare skillnader mellan komfort och sportighet jämfört med föregångaren.

Elektrifierad med mildhybridteknik som standard

Motorerna i A7 Sportback är elektrifierade mildhybrider (MHEV) som ökar komforten och minskar bränsleförbrukningen. De två V6-motorerna kombineras med ett 48-volts huvudelsystem. En kombinerad generator/startmotor (BAS) arbetar tillsammans med ett litium-jonbatteri och kan därigenom återvinna energi med upp till 12 kW vid inbromsning. Vid hastigheter mellan 55 och 160 km/h kan bilen rulla fritt med motorn deaktiverad och sedan starta smidigt igen via BAS (Belt Alternator Starter). Start-stop funktionen aktiveras nu redan vid 22 km/h. I kombination med frontkameran som är standard, startas motorn i förväg vid stillastående så snart som bilen framför börjar röra på sig. Vid verklig körning sänker mildhybridtekniken bränsleförbrukningen med så mycket som upp till 0,7 liter/100 kilometer.

Nya Audi A7 Sportback erbjuds inledningsvis med en 3.0-liters V6 TFSI-motor på 340 hk och 500 Nm i vridmoment, vilket ger 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Enligt NEDC förbrukar grundversionen av Audi A7 55 TFSI 6,8 liter/100 km vilket ger ett CO2-utsläpp på 154 gram. 3.0 TFSI-motorn är utrustad med en sjustegad S tronic-växellåda och det bränslebesparande quattrosystemet med ultrateknik, som blixtsnabbt kan koppla ur driften till bakhjulen och frikoppla kardanaxeln när fyrhjuldriften inte längre behövs. Fler sex- och fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer kommer att introduceras kort efter produktionsstarten.

Nya Audi A7 Sportback tillverkas i Neckarsulm i södra Tyskland och lanseras i Sverige i mars 2018. Ca-priset för Audi A7 Sportback 55 TFSI 340 hk quattro S tronic är 662.000 kr.

Mer information om Audi A7 Sportback och Audis nya designcenter.

Förbrukning och CO2-utsläpp Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic: Bl. förbrukning: 6.8 - 7.2* l/100 km, CO2-utsläpp: 154 – 163* g/km, Sifforna varierar beroende på hjulstorlek

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.