Säljstart för supermiljöbilen Audi A3 e-tron

Audi startar nu försäljningen av plug-in hybriden A3 e-tron.  Med en räckvidd på upp till 50 km på ren el kan de dagliga pendlingsresorna köras helt utsläppsfritt. Vid längre resor ökar räckvidden till 940 km tack vare 1.4 liters TFSI-motorn. I ett samarbete med vindkraftsbolaget OX2 erbjuds även förnybar el.

Audi A3, som utsågs till World Car of the Year 2013, är en av märkets mest framgångrika modeller. Nu påbörjas försäljningen av plug-in hybriden Audi A3 e-tron på den svenska marknaden.

-         Även om vi nu upplever en viss osäkerhet om framtida villkor för supermiljöbilar är vi optimistiska och tror mycket på modellen. Den har samma höga kvalitetskänsla som i alla Audi, du kan köra utsläppsfritt under de flesta av dina resor och behöver ingen annan bil när du skall köra längre sträckor. Dessutom är den rolig att köra, säger försäljningschefen Jörgen Wedefelt.

Audi A3 Sportback e-tron byggs på den ordinarie produktionslina i Ingolstadt i södra Tyskland. Förutom unika designdetaljer har den en drivlina som består av en en 75 kW elmotor, en nyutvecklad sexväxlad S tronic-låda med integrerad elmotor samt en 1.4 TFSI motor på 150 hk. Den totala systemeffekten är hela 204 hk, med ett maximalt vridmoment på 350 Nm. Den blandade förbrukningen uppgår till 1,5 l/100 km, motsvarande 35 g CO2-utsläpp enligt EU-standard.

Försäljningschef Jörgen Wedefelt ser potential i företagsförsäljningen:

-         Du behöver inte kompromissa, det är en riktigt bil med fem platser och bra bagageutrymme för sin klass och du kan köra längre sträckor om det behövs. Tjänstebilsföraren kan dessutom se fram emot ett lågt förmånsvärde på från ca 1208 kr/mån räknat på 50% marginalskatt och 40% skattereduktion.

Det rekommenderade cirkapriset är 372 500 kr. Lanseringen sker i november med leverans av de första kundbilarna vid årsskiftet. I samarbete med OX2 kommer Audi även att erbjuda förnybar vindel för koldioxidneutral körning under namnet Audi energy.

Audi A3 Sportback e-tron är den första plug-in hybriden i programmet och kommer att följas av fler modeller i mellan- och storbilsklassen inom den närmsta framtiden. Audi investerar stort för att minska klimatpåverkan och utsågs nyligen till det mest hållbara företaget i Tyskland i en tysk studie där 104 företag i 16 branscher deltog.

Fakta Audi A3 e-tron:

Drivlina

• 1.4 TFSI motor, 150 hk och 250 Nm vridmoment
  • synkron elmotor, 75 kW, 102hk och 330 Nm, vikt 34 kg
  • systemeffekt 204 hk, system vridmoment 350 Nm
  • ren eldrift upp till 50 km, total räckvidd 940 km
  • snittförbrukning 1,5 liter per 100 km (enligt NEDC-norm),
  • CO2 utsläpp 35 gram per km
  • 0-100 km/h på 7,6 sekunder, topphastighet 222 km/h, 130 km/h vid ren eldrift
  • intelligent styrsystem för hybriddrift
  • fyra körlägen: ren eldrift, auto-, hold- och laddläge
  • vätskekylt litium-jon batteri med 8.8 kWh kapacitet, vikt ca 125 kg
  • batterigaranti 8 år, 160 000 km
  • sexväxlad S tronic med integrerad frikopplingsenhet för drivlinan, framhjulsdrift

Laddning

• ladduttag placerat bakom ringarna i fronten
  • laddtid: 2 tim och 15 min från 16 amperes 3-fasuttag, 3 h 45 min i hushållsuttag
  • laddningskabel med styrenhet medföljer, förklimatisering maximal räckvidd
  • Audi connect e-tron service för fjärrstyrning via smartphone
  • Förnybar vindel, märkt Bra Miljöval från Naturskyddsföreningen, erbjuds genom samarbete med OX2

Chassi

• 16 till 18-tums aluminiumfälgar, bromsar med elektrisk bromsservo
  • elektronisk stabiliseringskontroll (ESC) med tvåstegs deaktivering och hjulselektiv momentreglering
  • framaxel med aluminiumkomponenter, elektromekanisk styrning

Kaross och design

• passagerarbur i höghållfast stål, motorhuv och stötfångare i aluminum
  • lätt och kompakt kraftelektronik, tjänstevikt 1615 kg
  • specifik e-tron design vid singleframe grill, stötfångare och fälgar

Interiör och utrustning

• bagageutrymme från 280 till 1 120 liter
  • standardutrustning med bl.a. LED-strålkastare, adaptiva strålkastare, Audi drive select, klimatanläggning, mulitfunktionssportratt, lågfriktionsdäck , MMI Radio, komfortnyckel, förarinformationssystem, S-line exteriör-detaljer.
  • extrautrustning som tillval: förarassistanssystem och infotainment, inklusive MMI navigation plus och Audi connect

• Cirkapris 372.500 kr
  • Introduktionserbjudande med fri eldrift i ett år (3 000 kWh)

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.