Sandström redo för Spa 24-timmars

I maj klev han högst upp på pallen som andre svensk genom tiderna i legendariska Nürburgring 24-timmars. Nu är det dags för nästa utmaning för Edward Sandström, 24-timmars på belgiska Spa-Francorchamps.

Spa 24-timmars blir det sista stora testet för helt nya Audi R8 LMS innan bilen sätts i produktion för kunder.

-          Tävlingarna på Nürburgring och Spa är inte jämförbara. Spa 24-timmars ingår i Blancpain Endurance Series, och därför är reglementet annorlunda än på Nürburgring, säger Romolo Liebchen, chef för Audi Sport customer racing.

På Spa körs bilarna med ett annat däckfabrikat och skillnaderna i reglementet är bland annat att man i Blancpain Endurance Series har ett ”balance of performance”-system för att jämna ut skillnaderna mellan de olika biltillverkarna. BOP, som det kallas, ska inte underskattas. Men det är också det som gör att Spa 24-timmars kan bli en jämn tillställning mellan den nya Audi R8 LMS och den äldre Audi R8 LMS ultra som segrade i tävlingen 2011, 2012 och 2014.

-          Det är mycket som ska fungera felfritt för att man ska vinna ett 24-timmarslopp, både här på Spa och i övriga tävlingar. Teamet måste göra sitt jobb hundraprocentigt och till sist handlar det om att vi tre förare inte får göra ett enda misstag under 24 timmar. Det är en stor utmaning, säger Edward Sandström som i år tävlar i en Audi R8 LMS ultra för Sainteloc Racing med förarkollegorna Gregory Guilvert och Marc Basseng.

Realistiskt sett, hur stor chans har ni som kör Audi R8 LMS ultra att nå topplaceringar?

-          Vi har ganska stor chans till det faktiskt, teamet har arbetat med den här bilen länge, och tack vare balance of performance så handlar det mycket om att få till perfekta inställningar på bilen mer än att ha den absolut nyaste. Nya R8 LMS är ju förbättrad på alla punkter, allt från motor och chassi till aerodynamik och ergonomi för föraren, men det gäller som sagt att allt måste flyta på felfritt under hela tävlingshelgen och framförallt i 24 timmar från start till mål.

Edward Sandström blev fyra totalt i fjol, missade pallen på grund att ett tekniskt problem med bromsarna. Vad är målet i år?

-          Vi kan säga så här, slutar vi topp tio så är det bra, topp fem är mycket bra och tar vi oss upp på pallen så är det fantastiskt!

Fyra helt nya Audi R8 LMS och sex Audi R8 LMS ultra står på startlinjen för Audi Sport på lördag. Följ tävlingen via livesändning på www.24hoursofspa.com

Tidsschema:

Torsdag 23 juli:
20.30 Kval
22.15 Nattkval

Fredag 24 juli:
15.30 Superpole

Lördag 25 juli:
16.30 Race start

Söndag 26 juli:
16.30 Race målgång

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.