Segrar för Audi och Ekström på Hockenheim

Seger i första DTM-racet för Audi och seger för Mattias Ekström i VM-deltävlingen i rallycross. Audi-fansen hade mycket att fira under den intensiva helgen på Hockenheim. - Jag har aldrig varit gladare i hela mitt liv, säger Mattias Ekström.

Dubble DTM-mästaren Mattias Ekström hade en hektisk helg på Hockenheim. För att hinna mellan sina körningar i världsmästerskapen i rallycross samt träningar, kval och dubbla race i DTM fick svensken köra elcykel så fort han kunde mellan de olika uppdragen och depåerna.

Till lördagens DTM-race kvalade svensken in som nia. Racet blev sedan fullt av mindre incidenter för Ekström som till slut lyckades ta sin Audi RS 5 DTM i mål som nia och bärgade därmed två viktiga mästerskapspoäng. I den absoluta toppen kvalade Audiförarna Nico Müller och Edoardo Mortara in som etta och tvåa. I loppet tog sedan Edoardo Mortara hand om segern medan Nico Müller slutade trea. En strålande start på DTM-säsongen för Audi.

Lika strålande var Mattias Ekström under VM-deltävlingen i rallycross. Svensken hade, precis som i den första VM-deltävlingen i Portugal, bra fart i kvalificeringsheaten och tog sig enkelt vidare till final. Väl där hade Ekström sällskap av sin kollega i EKS-teamet, finländaren Toomas Hekkinen. Båda kör den EKS-utvecklade Audi S1 EKS RX quattro.

I finalen ryckte de båda Audi S1 direkt. Ekström sparade sitt snabba jokervarv till slutet av racet och kunde med högre fart ut ur jokerrundan gå förbi sin finske teamkamrat och ta segern.

-          Att vinna inför den här fantastiska publiken med alla DTM- och rallycross-fans är något som du normalt sett bara kan drömma om, säger Mattias Ekström som nu leder både förar- och teammästerskapet efter de två första deltävlingarna.

Årets regeluppdatering inom DTM innebär att straffvikter läggs på redan till kvalet för heat två varje racehelg. Lördagens framgångar för Audi innebar således ett handikapp inför söndagen. Bästa Audi inför söndagens race återfanns först på elfte plats. Mattias Ekström kvalade in som tjugonde. Som så ofta i racing förekommer den tuffaste körningen längre ned i startfältet. Något som denna gång drabbade Mattias Ekström. Efter att ha varit så långt uppe som på trettonde plats fick svensken en rad skador på bilen som tvingade honom att bryta.

-          När jag startade så långt bak var målet att rädda bilen i början. Jag stretade på men fick sedan skador på bilen från en Mercedesförare som tänkte lite annorlunda än jag. Bilen blev okörbar och jag tappade två-tre sekunder per varv, så jag fick bryta, säger Mattias Ekström.

Nästa DTM-helg körs 20-22 maj i Österrike.

Mästerskapsställning DTM
Paul di Resta, Mercedes 37
Robert Wickens, Mercedes 26
Edoardo Mortara, Audi 25
Nico Müller, Audi 19
Timo Glock, BMW 18
Maxime Martin, BMW 16
Augusto Farfus, BMW 15
Gary Paffett, Mercedes 10
Christian Vietoris, Mercedes 10
Bruno Spengler, BMW 8

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.