Självkörande Audi RS 7 i mål på Hockenheim

I samband med DTM–finalen i helgen genomförde Audi en avancerad uppvisning i autonom körning. Med den senaste tekniken ombord kördes en specialpreparerad Audi RS 7 ett varv runt Hockenheimbanan i racingtempo, utan förare.

Audi kunde i helgen glädjas åt ännu en framgång inom autonom körning. Strax innan säsongsfinalen i de tyska standardvagnsmästerskapen (DTM), där Mattias Ekström senare tog hem segern, körde en förarlös Audi RS 7 ett helt varv runt Hockenheimbanan. På drygt två minuter lyckades den specialbyggda konceptbilen fullfölja varvet med centimeterprecision och på gränsen till det fysiskt möjliga.

“Dagens topprestation med Audi RS 7 visar vilken kompetens det finns hos vårt utvecklingsteam när det gäller autonom körning inom Audi,” säger Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, utvecklingschef AUDI AG. “ Speciellt när det gäller precision och prestanda är erfarenheten av stort värde för vår fortsatta utveckling”.

För att orientera bilen på banan används speciellt anpassade GPS-signaler. GPS-datan överförs till bilen via WiFi enligt en standard för bilar och redundant via högfrekvensradio. Parallellt filmas banan med 3D kameror i bilen och ett dataprogram jämför kamerans bildinformation mot data som lagrats i bilen.

Autonom körning är ett av de viktigaste utvecklingsområdena inom Audi , där de första framstegen gjordes redan för tio år sedan. Testresultaten har sedan överförts kontinuerligt till serieproduktion. Helgens utmanande körning förser Audi-ingenjörerna bl.a. med information för att vidareutveckla automatiserade funktioner vid kritiska körsituationer.

I det fortsatta utvecklingsarbetet med autonoma system stöttas Audis ingenjörer av partners som Electronics Research Laboratory (ERL) och Stanford University samt experter från Volkswagenkoncernens gemensamma utvecklingsavdelning.

Mer information, foton och videomaterial finns tillgängligt på som pressinformation och på Audimedia.tv/en.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.