• Audi/

Självkörande med artificiell intelligens: Audi visar Q7 deep learning concept i samarbete med ledande företag inom elektronikindustrin

• Audi demonstrerar Q7 deep learning concept och maskininlärning på CES i Las Vegas
  • Nära samarbete med NVIDIA och Mobileye för självkörande teknik

Artificiell intelligens (AI) är en nyckelteknik för självkörande bilar. Audi bygger därför upp kompetensen inom maskininlärning tillsammans med marknadsledare inom elektronikindustrin. Vid Consumer Electronics Show (CES) som pågår den 5-8 januari i Las Vegas visar Audi upp en självkörande konceptbil, Audi Q7 deep learning concept, som utvecklats tillsammans med NVIDIA.

I samband med NVIDIAS keynote kommer Audi att visa prov på artificiell intelligens hos Audi Q7 deep learning concept inom ett specialanpassat område. Bilen orienterar sig själv med hjälp av en frontkamera som i sin tur kommunicerar med en NVIDIA Drive PX 2 processor, som därefter anpassar styrningen med mycket hög precision. Styrenheten är med sin höga prestanda specialutvecklad för självkörande teknik.

Det centrala i mjukvaran är s.k. deep neural networks som experter från Audi och NVIDIA utvecklat för autonom körning och igenkänning av dynamiska trafikskyltar: Audi Q7 deep learning concept lär sig rutten genom upprepad körning och observationer med en förare vid ratten och kompletterande kameror. Det skapar en koppling mellan förarens reaktioner och de händelser som upptäcks av kameran. Vid de följande körningarna kan bilen förstå instruktioner, som t.ex. från en tillfällig trafiksignal, tolka dem direkt och agera så som situationen kräver. När en motsvarande signal dyker upp ändrar konceptbilen direkt strategi och väljer alternativ väg.

Audi är övertygade om att artificiell intelligens är avgörande för självkörande bilar. Det är också orsaken till att man sedan många år samarbetar med ledande företag inom elektronikindustrin. Tillsammans med sina partners utvärderar Audi olika metoder för maskininlärning, för framtida implementering i kommande bilar.

Sedan 2005 har Audi samarbetat med NVIDIA som anses vara världens främsta aktör i halvledarbranschen med tillhörande systemkompetens. Redan 2007 användes ett NVIDIA-chip i Audi A4 och två år senare användes teknik från NVIDIA i förarmiljön i Audi A8. 2013 lanserades den modulära infotainmentplattformen (MIB) med Tegra 2 processor från NVIDIA. Sedan 2015 används NVIDIA T 30 processor i den andra generationen av den modulära plattformen (MIB2) i bl.a. Audi Q7.

Ny generation digital förarmiljö i kommande Audi A8 med processorer från NVIDIA

Nästa steg i utvecklingen av den modulära plattformen kallas MIB2+ och har premiär i år i helt nya Audi A8. En central byggsten är Tegra K1 processorn, som möjliggör nya funktioner och har tillräckligt datorkraft för att stödja flera högupplösta skärmar – inklusive den andra generationen av Audi virtual cockpit. Lokal och online-information kommer då att kombineras och göra bilen till en del av molnet i högre grad än någonsin. Tillsammans med MIB2+, kommer även den centrala styrenheten för alla förarassistanssystem (zFAS) göra premiär i Audi A8. Även K1 och i framtiden X1 processorn från NVIDIA kommer att vara ombord. Audi och NVIDIA planerar att intensifiera sitt mångåriga samarbete genom att kombinera NVIDIA’s expertis inom utveckling av AI applikationer med Audis erfarenheter inom bilautomatisering.

Bildigenkänning från Mobileye med deep learning i nya Audi A8

En annan nyckelpartner till Audi är Mobileye, vars bildbearbetningsprocessor är integrerad i den centrala superdatorn zFAS. Det högteknologiska israeliska företaget är världsledande inom bildigenkänning för bilindustrin. Mobileye levererar redan en kamera som används i bl.a. Audi Q7, A4/A5 och nya Q5 – vars mjukvara känner igen bl.a. vägmarkeringar, fordon, trafiksignaler och fotgängare.

I nya Audi A8 kommer Audi och Mobileye att visa nästa utvecklingssteg – med bildigenkänning som använder sig av deep learning metoder för första gången. Det minskar behovet av manuella träningsmetoder signifikant i utvecklingsfasen. Deep neural networks gör det möjligt för systemet att bli självlärande när det gäller att bestämma vilka särdrag som är relevanta för att identifiera de varierande föremålen.

Nya Audi A8 först ut med självkörande teknik vid kökörning

Nya Audi A8 kommer även att vara första modell att erbjudas med självkörande teknik vid kökörning. Det är det första steget som tas för serieproduktion och som gör det möjligt för föraren att tidvis lämna över full kontroll till fordonet. Med detta är grunden lagd för nästa årtionde med högre nivåer av automatisering i flera körsituationer.

Audi har vid ett flertal tillfällen visat prov på sin kompetens när det gäller självkörande bilar på CES. 2015 körde konceptbilen Jack hela den 90 mil långa vägen från San Fransisco till Las Vegas.

Läs mer på: http://autoshowsaudiusa.com/en-us/releases/11