Sju världpremiärer för Audi i Geneve

Audi visar upp en imponerande rad nyheter i Geneve. Under bilsalongen som pågår den 3-15 mars presenteras fyra nya R8 modeller, konceptbilen Audi prologue Avant, prestandamodellen Audi RS 3 Sportback och nya Audi Q7 e-tron quattro, den första plug-in hybriden i Q-serien.

I Geneve premiärvisar Audi den andra generationen av supersportbilen Audi R8. Med V10 mittmotor, nyutvecklat quattrosystem och ASF-kaross i aluminium och kolfiber garanteras sportiga köregenskaper, speciellt i toppversionen 5,2 FSI V10 plus på 610 hk som gör 0-100 km/h på 3,2 sek och har en topphastighet på 330 km/h.

Nya helt elddrivna Audi R8 e-tron har tack vare ny batteriteknik fått räckvidden mer än fördubblad till 450 km. Med 340 kW och ett vridmoment på 920 Nm går accelerationen 0-100 km/h på 3,9 sekunder.

Den nya tävlingsbilen Audi R8 LMS har utvecklats enligt det nya GT3 reglementet som kommer att träda i kraft från 2016. Trots en kraftig ökning i prestanda är ca 50 procent av delarna gemensamma med serietillverkade Audi R8.

Med Audi Q7 e-tron quattro introducerar Audi sin andra plug-in hybrid. Den stora SUV:en är först med kombinationen plug-in hybrid med sexcylindrig diesel och permanent fyrhjulsdrift. Försedd med lithium-jon batteri är räckvidden upp till 56 km på ren el. Tillsammans med dieselmotorn är den totala räckvidden 1410 km. Enligt ECE standarden för plug-in hybrider, förbrukar Audi Q7 e-tron quattro endast 1,7 l/100 km och mindre än 50 gram CO2 utsläpp per km, vilket är lägst i segmentet.

Nya RS 3 Sportback, med den prisbelönta välljudande femcylindriga 2,5 TFSI-motorn, är klassledande med sina 367 hk och acceleration på 4,3 sek från 0-100 km/h. Den sjustegade S tronic-lådan överför kraften till quattrosystemet för maximal för körglädje.

Med konceptbilen Audi prologue Avant visar Audi vad vi kan vänta oss av märkets framtida design tolkat som Avant-koncept. Med en längd på 5,11 meter och bredd på 1,97 meter kombineras sportiga egenskaper med form och funktion i lyxbilsformat. Audi prologue Avant bjuder dessutom på en rad innovativa digitala lösningar och uppkopplingsmöjligheter. Drivlinan är hämtad från Audi Q7 e-tron quattro men med ännu högre effekt, totalt 455 hk systemeffekt. Med 3.0 TDI-motorn och elmotorn i kombination går 0-100 km/h på 5,1 sekunder.

För mer information om alla nyheter på bilsalongen i Geneve, se den digitala pressinformationen och audi mediaservices.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.