Stark helg för svenska Audiförare på Red Bull Ring

Edward Sandström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky stod båda för starka insatser under ADAC GT Masters på Red Bull Ring, trots utmaningar på den österrikiska banan.

Red Bull Ring belägen i österrikiska Spielberg är känd för sina långa raksträckor och få kurvor. Den 4 326 meter långa banan är ingen favorit för Audiförarna i ADAC GT Masters. Den kraftiga kuperingen passar turbomotorer bättre än sugmotorn i Audi R8 LMS. Dessutom är Audin erkänt snabb i kurviga partier men inte lika stark när det kommer till långa raksträckor.

-          Vi fick ändå till en bra bil. Men det var i stort sett omöjligt för oss att köra om. Det handlade om att försöka utnyttja misstag från andra förare och att försvara sig mot de som attackerade bakifrån, säger Edward Sandström.

Det visade sig vara en bra taktik. I lördagens race slutade Sandström, tillsammans med teamkompisen Daniel Dobitsch, på en åttondeplats och var bäst placerade Audi. Ytterligare några sekunder bakom stod Mikaela Åhlin-Kottulinsky för sin starkaste insats i mästerskapet med sin Audi R8 LMS.

-          Jag kvalade in bilen som 22:a men var betydligt närmare tidsmässigt än jag varit tidigare. I loppet så gjorde jag en väldigt bra start och tog mig upp till 18:e plats innan jag växlade till Marco Bonanomi som tog oss i mål som 15:e, säger Mikael Åhlin-Kottulinsky.

Tyvärr fick teamet ett tidstillägg på 30 sekunder då mekanikerna börjat jobba med bilen någon tiondel för tidigt. Söndagens race var tuffare för Åhlin-Kottulinsky och Bonanomi. En påkörning i början av racet tvingade bilen i depå och ett oplanerat däcksbyte.

-          Söndagens var ingen höjdare men jag tar verkligen med mig insatsen från lördagen. Jag var snabbare än systerbilen både på kval och i race. Det känns kanonbra inför nästa tävling på Nürburgring som är om bara två veckor. Det ska bli riktigt kul att vara tillbaka i bilen så snabbt igen, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

För Edward Sandström och Daniel Dobitsch gick det inledningsvis bättre. De korsade mållinjen som sjua, medan systerbilen i Team kfzteile24 APR Motorsport gick först i mål.

Efter den tekniska kontrollen av tävlingsbilarna uteslöts dock både den vinnande bilen och Edward Sandströms bil från APR Motorsports i race 2.

– Jag är naturligtvis besviken, säger Edward Sandström.

Kalender GT Masters 2016
5-7/8 - Nürburgring (D)