• Audi/

Stark insats av Sandström under dramatisk 24-timmars på Nürburgring

Hagelstormar, kraftigt regn, dimma och däremellan torr bana. Eifelbergen bjöd på minst sagt tuffa väderförhållande under 2016-års 24-timmars. – Jag gjorde helt klart ett av mina allra bästa 24-timmars, men det räckte inte ända fram den här gången, säger Edward Sandström, fjolårsvinnaren som år i tog en meriterande åttondeplats.

Redan under kvalet märktes det att fjolårets vinnarbil – Audi R8 LMS – skulle få tuffare motstånd i form av nya GT3-bilar från Porsche, Mercedes och BMW. Trots detta lyckades Sandström och övriga förare i WRT-teamet nå en tiondeplats i kvalet.

Den rutinerade Edward Sandström fick sedan ta starten på lördagseftermiddagen. En minst sagt spektakulär stint, skulle det visa sig. Först bjöds det kraftigt regn som sedan övergick till hagelstorm. Den erkänt svåra banan blev okörbar med en lång rad avåkningar som följd. Redan efter 50 minuter blev tävlingsledningen tvungna att rödflagga loppet.

-          Hagelstormen var bland det värsta jag varit med om, det var som att köra på is, med slicks. Att då dessutom behöva klättra upp för de kraftiga stigningarna runt banan var minst sagt utmanande, säger Edward Sandström.

Loppet avbröts under dryga tre timmar och kunde köra igång igen först runt åttatiden på lördagskvällen. WRT:s svarta Audi R8 LMS med nummer två på sidan etablerade sig nu bland topp tio och det såg lovande ut för Sandström och hans teamkamrater. Detta trots att två av hans teamkamrater måste räknas som relativt orutinerade när det gäller 24-timmars och Nürburgring.

-          Jag tycker att vi gjorde det riktigt bra. Vi var bra med när det var riktigt blött och när det var riktigt torrt, men hade problem att hitta fart när det var lite mittemellan. Så det handlade egentligen om inställningar på bilen som vi kunde gjort bättre, i så fall hade vi varit med och slagits om pallen, säger Edward Sandström.

Att Sandström, hans teamkamrater och WRT-teamet gjorde en bra insats råder det ingen tvekan om. Vid målgången 15.30 på söndagen korsade de linjen som åtta och bäst placerade Audi. En stark bedrift. Sandström kan nu i efterhand se tillbaka på en stark insats där han satte snabbaste varv i teamet, näst snabbaste varv av alla Audiförarana och dryga sex timmars stentuff körtid bakom ratten på Audi R8 LMS.

-          Kommande helg ska jag köra GT Masters på Lausitzring och det ska bli kul att sätta sig i bilen igen med den här erfarenheten i ryggen, säger Edward Sandström.

Micke Ohlsson på 14:e plats med Audi race experience
Även Micke Ohlsson, som körde i privatteamet Audi race experience, kunde känna sig nöjd efter helgens tuffa race. Tillsammans med teamkollegorna Bollrath, Hackländer och Oeverhaus kunde Ohlsson glädjas åt en 14:e plats i sin Audi R8 LMS #11.

Simon Larsson i Audi Sport TT Cup
Under helgen kördes även supporterklassen Audi Sport TT Cup för första gången på Nürburgring. 19-årige svensken Simon Larsson körde in på sin hittills bästa placering med en 11:e plats i det andra racet. Larsson ligger summerat på en tolfte plats av de totalt 18 startande i Audi Sport TT Cup.