Stark säljstart för Nya Audi Q7

Nedräkningen har börjat inför lanseringen i juni.  Nya Audi Q7 är nu prissatt och kan redan förbeställas hos de svenska återförsäljarna. Inledningsvis erbjuds två effektiva sexcylindriga motorer, 3.0 TDI på 272 hk respektive 3.0 TFSI på 333hk. Till hösten startar även försäljningen av den fyrhjuls- och dieseldrivna laddhybriden Audi Q7 e-tron quattro.

När den första generationen av Audi Q7 lanserades 2006 var den först ut i det framgångsrika Q-programmet. Sedan dess har Audi sålt över två miljoner Q-modeller och över en halv miljon Audi Q7.

I sin andra generation har Audi Q7 blivit både rymligare och mer effektiv jämfört med föregångaren. Nya Audi Q7 är upp till 325 kg lättare och förbrukningen har minskat med upp till 28 procent. Trots minskade yttermått har den blivit ännu rymligare med plats för upp till sju personer och bagage.

Nya Audi Q7 lanseras med det allra senaste i teknikväg och en rad helt nya säkerhetshöjande assistans- och infotainmentsystem. I standardutrustningen ingår bl.a. Audi pre sense city med autobroms, elstolar, Audi drive select, Xenonstrålkastare, Audi Sound System, MMI radio plus, stöldlarm mm. I det omfattande tillvalsprogrammet erbjuds bl.a. fyrhjulsstyrning, trailer- och kökörningsassistent.

- Intresset har varit rekordstort för Nya Audi Q7. Det märks att Audi Q7 är en omtyckt modell. Det är många lojala kunder som nu vill vara först ut med den nya generationen, säger Jörgen Wedefelt, Försäljningschef Audi Sverige.

Det rekommenderade ca-priserna** för nya Audi Q7 är 614.000 kr för 3.0 TDI (272 hk) och 635.700 kr för 3.0 TFSI (333 hk).

En rad nyheter och valmöjligheter:

1.   325 kg lättare tack vare 20 års erfarenhet inom lättviktskonstruktion
2.   Större invändigt, 7 säten (tillval) och smidigt insteg till 3:e raden
3.   Audi virtual cockpit, digital instrumentskärm vid MMI Navigation plus
4.   Matrix LED-strålkastare med dynamiska blinkers för ökad säkerhet
5.   Fyrhjulsstyrning minskar vändradien, ökar stabilitet och körkänsla
6.   Naturlig röststyrning och nytt multimediasystem med haptisk feedback
7.   Audi Connect uppkoppling via 4G/LTE med bl.a. onlineuppdatering av navigationskartor.
8.   Audi phone box med induktiv laddning av mobiltelefon
9.   Audi Tablet, 10.1” bilanpassad skärm, WI FI koppling till MMI nav plus, tillgång till musik, film, WIFI & NFC kompatibilitet
10. 3D-ljud i Bose Sound System alt Bang & Olufsen Sound System
11. Omfattande utbud av assistans- och säkerhetssystem

Standardutrustning:
Elstolar med sätesvärme fram, Xenonstrålkastare, Pre sense city (autobroms), Audi pre sense basic, Farthållare, MMI radio plus, Förarinformation med färgskärm, Audi Sound system med 10 högtalare, Mittarmstöd fram, Bluetooth, Hellackering, 5 standardsäten (7 som tillval), Dekorinlägg aluminium, Audi drive select, Stöldlarm, Twinleather, mm

Utrustningspaket:

Sports Edition: Tredje sätesrad, S line exteriör, S line sportpaket med 20”alufälg 5-ekerdesign, S line sportläderratt, Växelspak i perforerat läder, elinställbara Sportssäten, Alcantara/läder, Dekorelement matt alu/svart. Pris ca 34.500kr.
Teknikpaket:
MMI Navigation plus, Audi Virtual cockpit, Bose Sound system (3D), Audi connect. Pris ca 44.200 kr.
Trailerpaket:
Dragkrok, Parkeringsassistent plus, Trailerassistent, Vändbar matta. Pris ca. 16.500 kr.
Klimatpaket
: Uppvärmbar ratt, Kupévärmare, Ljuspaket, 4-zons komfortklimatanläggning. Pris ca. 28.700 kr.
Assistanspaket City
: Audi pre sense rear, Audi side assist, Backkamera, Parkeringshjälp plus, Exit warning, Cross traffic assist rear. Pris ca 14.000 kr.
Assistanspaket Tour
: Adaptiv farthållare med Stop&Go, Kökörningsassistent, Audi lane assist, Predictive efficiency assist, Vägmärkesidentifiering, Cross traffic assist front. Pris ca 23.000 kr.

Detaljerad information Nya Audi Q7:

325 lättare tack vare 20 års erfarenhet inom lättviktskonstruktion

20 års erfarenhet inom lättviktskonstruktion ger resultat. Nya Audi Q7 är upp till 325 kg lättare än föregångaren. Med 3.0 TDI-motorn väger Audi Q7 1 995 kg tack vare användning av ultrahöghållfast stål och aluminium, det senare bl.a. i de främre stötfångarna, motorhuven och bakluckan. Enbart i dörrarna sparas 24 kg.

LED-strålkastare med dynamiska blinkers

Utrustad med LED-strålkastare är Audi Q7 lätt att känna igen på dagsljusen i form av dubbelpilar och bakljusen med dynamiska blinkers som visar riktningen för bakomvarande trafik. Som tillval erbjuds även Matrix LED-strålkastarna som bibehåller helljuset och bara bländar av där det är nödvändigt. Audi Q7 är standardutrustad med Xenon-strålkastare.

Större invändigt, 7 säten med plats för 6 barnstolar

Trots att Audi Q7 blivit kortare (-37mm) och bredden minskat (-15 mm) har utrymmet för huvud, axlar och knä ökat. Innerutrymmet har vuxit med 21 mm mellan första och andra sätesraden och takhöjden fram har ökat med 41 mm respektive 23 mm i andra sätesraden. Som standard är Audi Q7 utrustad med tre säten med stegvist ställbara ryggstöd i den andra raden. Alla tre sätena kan skjutas upp till 110 millimeter i längdsled , vilket är 10 millimeter längre än tidigare.

Som tillval erbjuds en tredje sätesrad med två individuella säten. De gör Audi Q7 sjusitsig med ännu större flexibilitet. Med 24 mm högre takhöjd och 20 mm mer axelutrymme har utrymmet ökat även i den tredje sätesraden. Med sätena nedfällda integreras ryggstöden i golvet i bagageutrymmet och kan fällas upp eller sänkas ned elektriskt genom via en knapp som placerats vid C-stolparna och i bagageutrymmet. För smidigare tillträde till den tredje raden kan sätena i den andra raden fällas ned och tippas upp på kant vilket gör insteget bredare. Alla säten i andra och tredje raden har Isofix-fästen. Upp till sex barnstolar kan därmed monteras i nya Audi Q7.

Om alla sju säten används rymmer bagageutrymmet 295 liter och med den tredje sätesraden nedfälld 770 liter. Den femsitsiga versionen rymmer 890 liter och 2 075 liter med den andra sätesraden nedfälld. För att förbättra flexibiliteten i bagageutrymmet har lasttröskeln sänkts med 46 mm jämfört med föregångaren. Elstyrd baklucka är standard och i kombination med advanced key kan den även öppnas och stängas med en sparkrörelse under bakpartiet.

Ny MMI-enhet med kännbar återkoppling

Den senaste generationen av Audis MMI-enhet gör det enkelt att reglera alla funktioner. Med den nya sökfunktionen går det snabbare att hitta telefonkontakter eller adresser i navigationen. Med MMI all-in-touch följs varje input ett klick som också känns i fingret. Föraren kan skriva in bokstäver på den stora pekplattan eller använda flera fingrar för att t.ex. zooma in på kartan eller scrolla genom listor. Huvudfunktionerna kan nås genom att använda den centrala tryck/vridknappen och två vippreglage. Föraren kan även lägga in personliga favoriter som resmål, telefonnummer eller radiostationer via åtta knappar som kan programmeras in fritt.

De viktigaste reglagen är dessutom samlade till multifunktionsratten för smidig och säker manövrering. Färddatorn med fordons- och förarinformation samt ljudanläggningen kan styras med vänstra handens tumme. På den högra sidan finns volymkontroll, röststyrning och snabbval för telefon och radiostation. Beroende på utrustningsnivå kan även telefon och navigationsfunktionerna styras via ratten.

Ny naturlig röststyrning för säker körning

I det nya röststyrningssystemet behöver föraren inte längre hålla sig till fördefinierade kommandon. Systemet förstår dagligt tal med hundratals varianter för varje funktion. Navigationssystemet reagerar även på enkla kommandon som “Var kan jag tanka?”. Naturlig röststyrning har även integrerats för telefonkontakter, radio och media och förstår kommandon som t.ex. “Ring Anna” eller “Jag vill lyssna på min iPhone”.

Audi virtual cockpit med förarinformationen direkt i synfältet

Tillsammans med tillvalet MMI navigation plus erbjuds även Audi virtual cockpit, en 12.3-tums TFT skärm som visar avancerad grafik mitt i synfältet. Liksom i nya Audi TT och Audi R8 kan föraren växla mellan klassiska kombiinstrument och en navigationsvy med större karta. Dessutom finns det möjlighet att skräddarsydda visningen genom att själv konfigurera vissa värden från färddatorn.

Imponerande datorkraft:  T30 processorn från Audi’s partner NVIDIA

Nya Audi Q7 är utrustad med den andra generationen av den modulära infotainmentplattformen (MIB) med en fyrkärnig T30 processor från Audi’s partner NVIDIA. Tillsammans med den  andra T30 processorn som är direkt integrerad i Audi virtual cockpit levereras en skarp 3D-grafik med instrument som visas i en  hastighet av 60 bilder per sekund (FPS) och med en upplösning på 1 440 x 540 pixel.

Modulärt infotainmentsystem

Audi erbjuder olika nivåer av infotainmentmodulen. MMI radio plus är standard liksom Audi sound system som ger utmärkt ljudkvalitet från tio högtalare. MMI-enheten på mittkonsolen består av en vridbar tryckknapp, med omgivande snabbvalsknappar för huvudfunktioner. Informationen visas på en centralt placerad 7-tums MMI monitor som fälls upp från instrumentpanelen när systemet startas.

Med den mer avancerade MMI navigation plus följer en 8.3-tums skärm. I bakgrunden arbetar den andra generationen av den modulära infotainment plattformen med den snabba Tegra 30 grafikprocessorn från Audi’s partner NVIDIA.

3D – ljud och induktiv laddning av mobilen med Audi phone box

För hi-fi entusiaster erbjuds Bose sound system och Bang & Olufsen Advanced Sound System med 3D-ljud. Båda systemen återger musiken med helt nytt 3D-ljud, där högtalare i A-stolparna skapar en extra rumslig dimension i höjdled. Bang & Olufsen systemet har 23 högtalare inklusive subwoofers med en effekt på 1 920 watt. Audi phone box, som redan finns som tillval till flera Audi-modeller, kopplar upp mobiltelefonen till bilens antenn. Strax efter lanseringen utökas tillvalet med induktiv laddning och trådlös uppkoppling.

Underhållning i baksätet med Audi tablet

Audi tar underhållningen i baksätet seriöst och lanserar sin egna lösning, Audi tablet, som skall klara av de tuffa kraven i en bil. Den 10.1-skärmen är temperaturresistent och erbjuder den nödvändiga krocksäkerheten som saknas i konventionella lösningar. Audi tablet kan kopplas upp mot MMI navigation plus via WiFi och får därmed access till radio, media, navigation och bilfunktionerna i Audi Q7. Baksätespassagerare kan sen t.ex. skicka navigationsinformation till MMI-kartan. De kan också surfa via WiFi uppkopplingen. Med Android och Google Play store finns ett stort utbud av applikationer, spel, filmer, musik, eBöcker och mycket mer. Audi tablet kan även monteras bort och användas offline eller kopplas upp mot ett externt WiFi- nätverk. I plattan finns även en full HD kamera, 32 GB internminne, Bluetooth och NFC-gränssnitt för att koppla in externa hörlurar.

Internet via 4G/LTE: Audi connect, Apple Car Play och Google Android Auto

Med Audi connect sker uppkopplingen till omvärlden via 4G/LTE. Passagerarna kan surfa via WiFi med nedladdningshastigheter på upp till 100 Mbit/s. Föraren kan använda den skräddarsydda Audi connect-tjänsten som inkluderar allt från trafikinformation online till navigation med Google Earth och Google Street View till streaming av online media.

Audi Q7 har även fått ett nytt tillägg i Audi connect-utbudet med “Apple CarPlay” och “Google Android Auto” genom en iOS eller Android smartphone kopplad till USB porten (iOS från Version 7.1; Android från Version 5.0 Lollipop). Båda är skräddarsydda för att användas i bilen och gör det möjligt att använda musiktjänster, missade samtal, navigationsfunktioner, mötespåminnelser och meddelanden. Efter hand planeras tjänsten att utökas med ett antal tredjepartsapplikationer som Pandora, Spotify och WhatsApp.

Onlineuppdateringar av navigationskartan

Med Audi Q7 kommer navigationskartan att kunna uppdateras online. Föraren kan ladda ner uppdateringen direkt till bilen via 4G/LTE. Alternativt kan man ladda ner uppdateringen till en dator genom att använda myAudi plattformen på www.audi.se/myaudi och föra över den till bilen via ett SD kort. Som ett tredje alternativ kan kartan även uppdateras hos en Audi-återförsäljare. Ett meddelande visas i MMI navigation plus när en ny kartuppdatering finns tillgänglig. Uppdateringar kommer att släppas var sjätte månad och de första fem uppdateringarna kommer att vara kostnadsfria. Audi connect kan användas kostnadsfri med MMI navigation plus i tre månader. Ytterligare tre år finns tillgängligt antingen som tillval eller som en eftermarknadslösning.

Audi connect: Nödsamtal och Online-service

Audi Q7 kommer att uppdateras med ännu fler nya tjänster strax efter lanseringen när “Audi connect Emergency Calling & Service” blir tillgängligt med funktioner som nödsamtal, onlinesamtal vid driftsstopp och Audi online service. Funktionen omfattar även “Audi connect Vehicle Control”, som består av tjänster som förmedlar fordonsstatus, fjärrlåsning, parkeringslokalisering och fjärrstyrning av parkeringsvärmare. “Audi connect Emergency Calling & Service” är kostnadsfritt i 10 år. Servicepaketet “Audi connect Vehicle Control” är kostnadsfritt i tre år och kan förlängas mot en avgift.

En helt ny generation förarassistans- och säkerhetssystem

Med Audi Q7 erbjuds förarassistans- och säkerhetssystem som sätter en ny nivå i segmentet. Som standard ingår parkeringshjälp bak, farthållare, hastighetsbegränsare, vilorekommendation samt autobromssystemet Audi pre sense city som varnar för hotande kollisioner med andra fordon eller fotgängare i stadstrafik och initierar en kraftig inbromsning vid fara. Audi pre sense basic, som ingår som standard, initierar preventiva åtgärder för passagerarna vid instabil körning genom att t.ex. tighta upp bältena i framsätet. Ett multikollisionsbromssystem ingriper med kontrollerade inbromsningar för att hjälpa föraren om en kollision är oundviklig. Det kan då förhindra sladd och ytterligare följdkollisioner.

“Parkering”, “City” och “Tour” är helt nya förarassistans- och säkerhetspaket som erbjuds till Audi Q7. I ”Parkeringspaketet” ingår en 360 graders kamera och en parkeringsassistent som självständigt parkerar bilen i både parallella och vinkelräta parkeringsfickor. Föraren behöver endast bromsa och gasa.

Nya Cross-traffic assist, Exit warning system och Trailerassistent

City-paketet består av helt nya system. Cross-traffic assist varnar föraren för andra fordon, tex när man backar ut från en parkeringsplats. Varningssystemet vid urstigning, Exit warning system, varnar föraren för fordon eller cyklister som närmar sig bakifrån innan dörren öppnas.

Vid körning med släp kommer trailerassistenten styra släpet i precis den riktning som indikeras av föraren via vrid/tryck-reglaget i MMI-ratten. Systemet klarar även av rattutslag i motsatt riktning, stabilisera släpet vid körning bakåt i en rak linje och när ratten vrids för långt varnar den för om släpet skulle slå i bakdelen av bilen. Nya Audi Q7 har en dragkapacitetet på 3.5 ton om den är utrustad med den adaptiva luftfjädringen som erbjuds som tillval.

Audi side assist använder radarutrustning bakom bilen för att säkerställa säkra filbyten. Audi pre sense rear sträcker bl.a. sätesbältena vid händelsen av en hotande kollision bakifrån. Parkering plus och backkamera ingår också i “City” paketet.

Vid långsam trafik: ACC stop & go inklusive Traffic jam assist, köassistent

Ännu fler innovationer från Audi hittar vi i “Tour” paketet. Den adaptiva farthållaren accelererar och bromsar för att hålla Audi Q7 på önskat avstånd från bilen framför och visar även avståndet när den är deaktiverad. Med ACC stop & go inklusive kökörningssystemet Traffic jam assist tar systemet även över styrningen på därför anpassade motorvägar vid långsamma trafikköer som inte rör sig fortare än 60 km/h.

Audi active lane assist använder en kamera och små rattjusteringar för att hjälpa föraren att hålla sin fil. Säkerhetssystemet Audi pre sense front varnar för en hotande kollision med fordonet framför, sträcker bältena och bromsar bilen självständigt i flera steg om det är nödvändigt.

Ännu lägre förbrukning med förutseende effektivitetsassistent

Den förutseende effektivitetsassistenten är en banbrytande innovation från Audi. Färddata från navigationssystemet används för att varna för situationer där det kan vara vettigt att minska hastigheten, som före kurvor, i städer eller hastighetsskyltar som ännu inte syns. I samverkan med den adaptiva farthållaren och den kamerabaserade trafikskyltavläsningen anpassas den förvalda hastigheten till vägen och hastighetsbegränsningarna. Den förutseende effektivitetsassistenten, som också kan styra frihjulsfunktionen i den åttaväxlade tiptronic-växellådan, har potentialen att minska bränsleförbrukningen på landsvägar med så mycket som 10 procent.

Som tillval finns även mörkerassistenten Night vision med infraröd kamera för att upptäcka och varna för fotgängare och större vilda djur på långt avstånd. Ytterligare två system kommer att erbjudas till Audi Q7. Det ena systemet ingriper i styrningen för att hjälpa föraren att undvika ett hinder. Det andra systemet övervakar motsatt trafik vid vänstersväng i låga hastigheter och bromsar bilen vid kritiska situationer.

Effektiva och kraftfulla V6-motorer med reducerade CO2-utsläpp

Nya Audi Q7 lanseras med två kultiverade V6-motorer: en TDI- och en TFSI-motor. Tack vare ett intensivt utvecklingsarbete har CO2 utsläppen reducerats med så mycket som 50 gram per kilometer. Båda motorerna uppfyller kraven för kväveoxidutsläpp enligt Euro 6.

Den kraftfulla 3.0 TDI-motorn levererar 272 hk och ett vridmoment på 600 Nm. 0-100 km/hk går på 6.3 sekunder med en topphastighet på 234 km/h. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är endast 5,7 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2 utsläpp på 149 gram/km. Ytterligare en version av 3.0 TDI-motorn med 218 hk och 500 Nm vridmoment kommer att erbjudas lite senare med ännu lägre förbrukning och nivåer av CO2 -utsläpp.

3.0 TFSI-motorn levererar 333 hk och 440 Nm vridmoment och 0-100 km/h går på 6,1 sek på väg mot topphastigheten på 250 km/h. Den mekaniska kompressorn, som står för överladdningen, deaktiveras vid dellast, vilket bidrar till den låga bränsleförbrukningen på 7,7 l/100 km enligt NEDC, motsvarande 179 gram CO2 per km.

by wire: drivlina med frihjulsfunktion

I nya Audi Q7 överför en nyutvecklad åttaväxlad tiptronic-växellåda motorkraften till det permanenta fyrhjulsdriftssystemet quattro. När föraren kliver av gasen inträder en frihjulsfunktion. Ett nytt dämpningssystem gör att motorn går smidigt även vid extremt låga hastigheter under 1 000 v/min. Utöver automatläget kan föraren även välja att styra tiptronic-lådan via de standardmonterade paddlar vid ratten eller via växelspaken. I båda fallen överförs informationen helt elektroniskt.

Den självspärrande mittdifferentialen, hjärtat i quattrosystemet, är integrerad i växellådshuset till den åttaväxlade tiptronic-lådan. Den är betydligt lättare och kompaktare än fördelningsväxellådan i föregångaren. Under normala körförhållanden fördelar mittdifferentialen kraften mellan fram- och bakaxel i förhållandet 40:60. Om hjulet på en axel tappar greppet kan den extremt snabbt överföra så mycket som 70 procent av kraften till framhjulen och maximalt 85 procent till bakhjulen. Den mekaniska mittdifferentialen arbetar tillsammans med den hjulselektiva momentstyrningen. Vid snabb kurvtagning sker mindre bromsingrepp på innerhjulen som är under reducerad last. Det gör styrresponsen på den stora SUV:en ännu mer direkt och greppet ännu bättre.

Överlägsen komfort och sportig känsla: Chassit

Nya Audi Q7 är en extremt komfortabel följeslagare. SUV:en ligger tryggt och bekvämt på motorväg och skämmer bort sina passagerare med en hög nivå av rullkomfort. På slingriga landsvägar är den lätthanterlig, direkt och smidig. Jämfört med föregångaren har tyngdpunkten sänkts med 50 mm, delvis genom att motorn har en lägre placering.

Även chassit har genomgått ett antal förändringar. Både fram- och bakaxeln är femlänkade och ersätter de dubbla länkarmarna från föregångaren. De nya elastomer lagringarna, separata fjädringarna och dämparna på bakaxeln svarar extremt känsligt. Ny är även den elektromekaniska styrningen som är bränslebesparande och vars kraft minskar när hastigheten ökar. Den ger en direkt styrrespons och är en förutsättning för flera av förarassistanssystemen. Jämfört med föregångaren är chassit i nya Audi Q7 över 100 kg lättare. Länkarna i hjulupphängningen är t.ex. tillverkade i aluminium och höghållfast stål och hjullagren smidda i aluminium.

Innovativ fyrhjulsstyrning

Audi erbjuder en annan banbrytande innovation som tillval, fyrhjulsstyrning.  Ett styrsystem med elektrisk spindeldrivning svänger bakhjulen inåt med så mycket som fem grader beroende på situation. Vid låga hastigheter styr de motsatta framhjulen, vilket ökar smidigheten och minskar svängradien med upp till en meter. Vid högre hastigheter följer bakhjulen framhjulens rörelser. Det optimerar styrresponsen ytterligare och förbättrar bilens stabilitet vid plötslig undanmanöver.

Nya Audi Q7 erbjuder redan utmärkt komfort med standardchassit. Rullkomforten är ännu högre med adaptiv luftfjädring som styrs via en nyutvecklad central enhet som styr alla chassisystem. Den nya styrenheten som Audi utvecklat till luftfjädringen samt den aktiva dämpningen varierar karosshöjden och komforten efter körsituation. På motorvägen sänks karossen med så mycket som 30 mm. Den höjs med så mycket som 60 mm vid off-road körning i låga hastigheter. Det finns även en sportversion av den adaptiva luftfjädringen.

Audi drive select med sju lägen

Audi drive select samarbetar med den adaptiva luftfjädringen och erbjuder då sju olika lägen: efficiency, comfort, auto, dynamic, individual, allroad och lift/offroad. Beroende på utrustningsnivå är Audi drive select integrerad med bl.a. den åttaväxlade tiptronic-växellåden, den elektromekaniska styrningen, fyrhjulsstyrningen och motorkaraktäristiken.

Nya Audi Q7 är standardutrustad med 18-tumshjul och 235/65 däck. Som tillval erbjuds fälgar upp till 21 tum. Stora ventilerade bromsskivor gör inbromsningen säker. De greppas framtill av sexkolvsok i aluminum. Den elektromekaniska parkeringsbromsen med motlutsassistent och startfunktion verkar på bakhjulen. Markfrigången är upp till 235 mm och som tillval kan föraren se längs- och tvärlutningsvinklar.

LED-belysning med varningsfunktion

En ultratunn ljusbåge i LED med ställbart ljus följer konturerna på instrumentpanelen. Förutom att ge ett behagligt interiört ljus samverkar det vid behov även med säkerhetssystemet Exit warning assist. Utöver standardsäten finns sportstolar, sportstolar med pneumatik och skräddarsydda komfortsäten med upp till 18 olika inställningar och massagefunktion som tillval. Den senare inkluderar fem olika program varav varje har fem olika nivåer av intensitet. Till sätena erbjuds Alcantara, robust Cricketläder och fint Valcona-läder. Utöver detta finns tre läderpaket och två olika designlinjer.

Plug-in hybrid med quattro fyrhjulsdrift: Audi Q7 e-tron quattro

Audi ökar nu snabbt utbudet av bilar med eldrift. Under 2015 börjar även försäljningen Audi Q7 e-tron quattro som är en plug-in hybrid med sexcylindrig diesel och quattro fyrhjulsdrift. Audi Q7 e-tron quattro förbrukar bara 1,7 l/100 kilometer, motvarande ett CO2 utsläpp på mindre än 50 gram per km. Lithiumjon batteriet lagrar 17.3 kWh, vilket gör det möjligt att köra upp till 56 km på ren eldrift.

3.0 TDI i Audi Q7 e-tron levererar 258 hk. Elmotorn, som är integrerar i den åttaväxlade tiptronic-växellådan, har en effekt på 94 kW. Systemeffekten är hela 373 hk med en systemvridmoment på 700 Nm. Audi Q7 e‑tron quattro accelererar från 0-100 km/h på 6.0 sekunder och från 0 till 60 km/h på 6,1 sekunder på enbart el. Topphastigheten är 225 km/h.

Bränsleförbrukning:

3.0 TDI, 272 hk, 5-sitsig: Bl. förbr: 6.1–5.7 l/100 km *, CO2: 159 – 149* g/km
3.0 TDI, 272 hk, 7-sitsig: Bl. förbr: 6.2–5.9 l/100 km*, CO2: 163 – 153* g/km
3.0 TFSI, 333 hk, 5-sitsig: Bl. förbr: 8.1 – 7.7 l/100 km*, CO2: 189 – 179* g/km
3.0 TFSI, 333 hk, 7-sitsig: Bl. förbr: 8.3 – 7.9 l/100 km*, CO2: 193 – 183* g/km

*En bils bränsleförbrukning och CO2-utsläpp varierar beroende på vilka fälgar och däck den är utrustad med. Förbrukning och utsläpp beror inte enbart på hur effektivt fordonet utnyttjar bränslet, utan påverkas också av körsättet och andra icke-tekniska faktorer.
** Cirkapris innebär att varje återförsäljare självständigt svarar för sin egen prissättning. Vi reserverar oss för eventuella ändringar och avvikelser.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.