Tjänstebilsfavoriten  Audi A6 i ny effektiv och kraftfull form

• 2.0 TDI ultra miljöbilsklassad
  • Intuitivt infotainmentsystem med Audi connect
  • Nya strålkastare med Matrix LED-ljus som tillval

Audi presenterar nu en genomgripande uppdatering för hela A6-familjen inklusive prestandamodellerna S6 och RS 6 Avant. Nya motorer, ny transmission och nya strålkastare samt ett nytt infotainmentsystem gör Audi A6 ännu mer effektiv, kraftfull och attraktiv.

“Med nya Audi A6 skriver vi ett nytt kapitel i modellens framgångrika historia. Den representerar både innovativ teknik och Audis premiumkänsla,” säger Ulrich Hackenberg, utvecklingschef hos Audi AG. “Audi A6 sätter standards inom många områden: lättviktskonstruktionen med aluminiumkomponenter, de kraftfulla och högeffektiva motorerna, det sportiga chassit och de avancerade assistans- och multimediasystemen.” Tack vare den intelligenta konstruktionslösningen med olika lättviktsmaterial i aluminium och varmformat stål har A6 1.8 TFSI en tjänstevikt på låga 1 610 kg.

Exteriört har Audi A6 fått skarpare linjer för att förstärka intrycket av precision och sportig elegans. Singleframe-grillen har blivit mer markerad liksom strålkastarna, luftintagen, stötfångarna, sidotrösklarna, bakljusen och ändrören. Xenon-strålkastare är nu standard och som tillval erbjuds LED-strålkastare alternativt Matrix LED-ljus med individuellt reglerbara lysdioder och dynamiska körrikningsvisare som tänds sekventiellt.

Interiört återspeglas den kompromisslösa kvalitetskänslan i varje detalj och i noggrant utvalda material. Audi A6 har uppdaterats med nytt infotainmentsystem. Tillvalet MMI Navigation plus med MMI touch baseras på en ny teknikplattform med en kraftfull grafikprocessor från partnern Nvidia och en större 8-tumsskärm. Skrivplattan gör det bekvämt och enkelt för föraren att scrolla och zooma i listor och kartor. Audi connect kopplar upp bilen mot internet via LTE (4G) och levererar skräddarsydda online-tjänster i bilen.

Utbudet av förarassistanssystem är omfattande med adaptiv farthållare med stop & go funktion, radarbaserad filbytesvarnare (Audi side assist) samt Audi active lane assist och head-up display. Night vision inkluderar nu ännu fler funktioner.

Nya kraftfulla och effektiva motorer: tre TFSI- och fem TDI-motorer

Motorutbudet omfattar tre TFSI-motorer från 190 hk upp till 333 hk och fem TDI-motorer från 150 hk till 326 hk. Alla motorer uppfyller de nya strängare Euro 6-reglementet för kväveoxidutsläpp. CO2–utsläppen har dessutom minskat med hela 22 procent. De mest effektiva bensin- och dieselmotorerna benämns “ultra”, där instegsmotorn 2.0 TDI ultra med 150 hk har extremt låga förbruknings- och utsläppsvärden. Snittförbrukningen på 4.2 liter per 100 km motsvarar 109 gram CO2 per km respektive 4,4 liter och 114 gram för Avant-versionen, vilket gör att den förväntas klassas som miljöbil i Sverige. Bensinvarianten 1.8 TFSI ultra förbrukar bara 5,7 liter per 100 km motsvarande 133 gram CO2 per km i kombination med den nya S tronic-växellådan.

Den nykonstruerade 3.0 TDI-motorn erbjuds med 218 hk eller 272 hk, alternativt med 320 hk som 3.0 TDI biturbo. Lagom till 25 årsfirandet av TDI-motorn har Audi dessutom tagit fram jubileumsmodellen Audi A6 3.0 TDI competition med 326 hk som kan boostas upp till 346 hk. Även 3.0 TFSI, har fått en omfattande omarbetning.

Den åttaväxlade tiptronic växellåda står för kraftöverföringen från 3.0 TDI biturbomotorn, medan de övriga motorversionerna erbjuds med en nyutvecklad, extremt lätt sexväxlad manuell växellåda med låg friktion alternativt en sjuväxlad S tronic dubbelkopplingsväxellåda med frihjulsläge.

Viktbesparande fjädrar i glasfiberförstärkt polymer

Chassit med avancerad hjulupphängning ger komfortabla och sportiga köregenskaper. Audi drive select är standard och som tillval erbjuds två olika sportchassin och samt adaptiv luftfjädring. I A6 Avant 2.0 TDI ultra med 190 hk, är fjädrarna gjorda av glasfiberförstärkt polymer (GFRP) – en Audi innovation som sparar ca 4,4 kg i vikt, minskar bränsleförbrukningen och förbättrar både körprecision och vibrationskomfort.

I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. Xenon plus, parkeringsassistent, MMI radio, Audi Sound system, handsfree, färddator, fällbart/delbart ryggstöd, mittarmstöd, multifunktionssportratt och Audi drive select.

Audi A6 allroad quattro

Nya Audi A6 allroad quattro är liksom tidigare baserad på A6 Avant med hasplåtar i rostfritt stål och adaptiv luftfjädring som standard. I motorprogrammet erbjuds fyra 3.0‑liters V6 motorer – 3.0 TFSI och tre versioner av 3.0 TDI.

Audi S6 och RS 6 Avant – prestandamodeller för vardagsbruk

Nya Audi S6 och S6 Avant är sportbilarna som kan användas i vardagen. Med 4.0 TFSI biturbo V8 på 450 hk går 0- 100 km/h på 4.4 sek i S6 Sedan och 4,6 sek i Avant. Tack vare cylinder on demand-teknik (COD), där endast fyra av åtta cylindrar aktiveras under dellast, har bränsleförbrukningen kunnat minskas till 9,2 liter per 100 km i Sedanutförande och 9,4 liter som Avant, motsvarande 214 respektive 219 gram CO2- utsläpp. Audi S6 och S6 Avant är standardustrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift och adaptiv luftfjädring, vilket sänker karossen med 20 millimeter. Bakom 19-tumshjulen greppar mattsvarta bromsok om de främre bromsskivorna.

Högprestandamodellen Audi RS 6 Avant accelererar från 0-100 km/h på imponerande 3,9 sek och når en topphastighet på 305 km/h. 4.0 TFSI-motorn levererar 560 hk men förbrukar med COD-systemet endast 9.6 liter per 100 km i genomsnitt, motsvarande 223 gram CO2 per km. Kraften från V8 biturbo-motorn överförs via en åttaväxlad tiptronic växellåda till den permanenta fyrhjulsdriften quattro med självspärrande mellandifferentialen med förhöjt spärrvärde.

Den adaptiva luftfjädringen sänker karossen med 20 mm. Audi erbjuder även RS sportfjädringen med Dynamic Ride Control (DRC) som tillval. De stora bromsskivorna är konstruerade i en viktbesparande design och hjulen mäter 20 tum i diameter med 21‑tumshjul som tillval.

Förförsäljningen startar inom kort med marknadsintroduktion i januari 2015. De svenska priserna är ännu inte fastställda.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.