• Audi/

Två siffror som signalerar framtid. Audi inför nya beteckningarna för effekt.

• Tydlig hierarki i varje modellserie
  • Gäller över hela världen för alla drivlinor
  • Nya Audi A8 först ut med de nya beteckningarna

Audi inför en enhetlig beteckning för effekt som kommer att gälla i samtliga länder. Namnen för respektive modellserie, från Audi A1 till Audi Q7, förblir oförändrade men inom modellfamiljen kommer en sifferkombination att ersätta de varianter som hittills använts. De nya beteckningarna återspeglar effekten och kommer att gälla för både förbränningsmotorer och e-tron-modeller med hybrid- respektive ren eldrift.

I den nya nomenklaturen kommer motorprogrammet att grupperas i olika effektnivåer med tvåsiffriga kombinationstal. Som exempel kommer ”30” att finnas på alla modeller med effekt mellan 110 och 130 hk medan “45” står för effektspannet mellan 230 och 252 hk. Högsta effektnivån med över 544 hk kommer att kännas igen på siffran “70”.

I samtliga fall kommer sifferkombinationen att visas tillsammans med respektive motorteknik, TFSI, TDI, g-tron eller e-tron, och anges i intervall om fem. Q-programmet sträcker sig från Audi Q2 30 TFSI (med 116 hk) till Audi Q7 50 TDI (med 272 hk). Prestandamodellerna S- och RS liksom Audi R8 kommer dock att behålla sina nuvarande beteckningar.

- I takt med att alternativ drivteknik blir allt mer relevant, minskar betydelsen av cylindervolym för våra kunder. Genom att tydligt strukturera beteckningarna efter effekt gör vi det enkelt att särskilja mellan prestandanivåer, förklarar Dr. Dietmar Voggenreiter, marknads- och försäljningsdirektör för AUDI AG.

Förändringarna införs i samband med lanseringen av nya Audi A8 hösten 2017. Först ut är de två sexcylindriga motorerna. 3.0 TDI med 286 hk kommer att betecknas Audi A8 50 TDI och 3.0 TFSI med 340 hk skrivs Audi A8 55 TFSI. Under de kommande månaderna får alla nylanserade modeller de nya beteckningarna. Övriga modeller i det befintliga modellprogrammet kommer att uppdateras vid modellårsväxlingen sommaren 2018.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.