• Audi/

Världspremiär på CES i Las Vegas: Audi Sport quattro laserlight concept

För fjärde året i rad deltar Audi i världens största elektronikmässa, Consumer Electronics Show i Las Vegas, som pågår den 6:e till 10:e Januari 2014. I år presenteras konceptbilen Audi Sport quattro laserlight som designmässigt knyter an till den klassiska Sportquattron från 1983, samtidigt som den visar på flera av märkets kommande tekniksatsningar med det senaste inom MMI, ljus-, display- och plug-in hybridteknik.

“Den nya konceptbilen visar tekniskt ‘Vorsprung’ på många nivåer,” enligt Audis Utvecklingschef Prof. Dr. Ulrich Hackenberg. “I bilen finns e-tron hybridteknik, högeffektiva laserstrålkastare och nya display- och operativsystem med elektronisk spjutspetsteknik. Här visar vi framtiden inom Audi”.

Kupén, lackerad i plasmarött, är en vidareutveckling av Sport quattro concept. Den kraftfulla designen från den klassiska Sport quattron känns igen med sina skarpa konturer som har uppdaterats till ett modernt formspråk. Karossen ligger tajt över de stora hjulen med korta överhäng och sportigt balanserade proportioner. Hjulbasen är 2 784 mm och längden 4 602 mm. Med 1 964 mm är den väldigt bred och samtidigt ovanligt låg med bara 1 386 mm i höjd.

Matrix LED och Laserljus
Med de dubbla strålkastarna, en typisk quattro-detalj, visar Audi framtidens ljusteknik genom att kombinera Matrix-LED- och laserljus. I strålkastarna syns två trapetsformade element, den yttre genererar halvljus genom att använda Matrix- LED och en bländare medan det inre elementet genererar helljus med laserteknik.

De kraftfulla laserdioderna är väsentligt mindre än LED dioderna; de är bara några få mikrometer i diameter. Med en räckvidd på nästan 500 meter lyser laserhelljuset ungefär dubbelt så brett och tre gånger så starkt som motsvarande LED-ljus. Audi visar än en gång att man är ledande inom ljusteknik i bilindustrin och kommer att börja använda sig av laserstrålkastare redan till våren i nya Audi R18 e-tron quattro.

Virtuell display och nyutvecklad MMI-enhet
Multifunktionssportratten visar hur framtida prestandamodeller kan komma att se ut. Den har två knappar som föraren kan använda för att kontrollera hybriddriften, en röd start-stop knapp, en knapp för Audi drive select och en "vy-knapp" för att styra den virtuella displayen.

På den stora högupplösta TFT skärmen visas all nyckeldata i 3D-grafik där Audi använder sig av den senaste Tegra 30 processorn från partnern Nvidia. Föraren kan växla mellan olika lägen. I MMI-läget visas t.ex. navigationskartan och medialistan i den stora vyn, medan den traditionella vyn visar hastighetsmätaren i förgrunden.

Nästan alla funktioner i Audi Sport quattro laserlight kan kontrolleras från den vidareutvecklade MMI-enheten som sitter på mittkonsolen. Genom att trycka, vrida eller föra den stora multiratten i fyra olika riktningar styrs de olika funktionerna, där ratten även kan fungera som en touchpad. Den är dessutom omgiven av fyra knappar på tre sidor – för huvudmeny, undermeny, val, och retur funktion.

Det nya användargränssnittet har en menystruktur vars intuitiva layout liknar en smartphone. Alla funktioner som används ofta kan nås direkt och blixtsnabbt. Tack vare den nya sökfunktionen med fritext behövs vanligtvis bara fyra tecken för en navigationsadress. Föraren kan snabbt scrolla genom listor eller zooma kartbilden genom att använda sig av touchpaden.

Kraftfull och högeffektiv plug-in hybrid
Plug-in hybriddriften ger konceptbilen Audi Sport quattro laserlight imponerande prestanda. Systemeffekten är 700 hk och det totala vridmomentet 800 Nm. Kraften går genom en modifierad åttastegad tiptroniclåda till quattrodrivlinan, med sportdifferential på bakaxeln. Konceptbilens blandade förbrukning, baserad på gällande mätnorm, är 2.5 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2 utsläpp på 59 gram per kilometer.

Förbränningsmotorn är en fyraliters V8 med biturbo som levererar 560 hk effekt och 700 Nm vridmoment. Cylinder on demand (COD), som deaktiverar fyra cylindrar under dellast, i kombination med start-stop gör den välljudande åttacylindriga motorn både kraftfull och effektiv. Mellan 4.0 TFSI-motorn och transmissionen finns en diskformad elmotor som producerar 110 kW och 400 Nm. Strömtillförseln sker från ett bakmonterat litiumjon batteri med en kapacitet på 14.1 kWh – vilket är tillräckligt för en räckvidd på 50 km ren eldrift. Konceptbilen laddas med en Audi wallbox som säkerställer optimal tillförsel av energi till batteriet.

Föraren kan växla mellan tre olika lägen. I EV-läget, används endast ren eldrift. Det höga vridmoment förser konceptbilen med tillräckligt kraft för körning även utanför city. En aktiv gaspedal indikerar övergången till hybridläget med ökat motstånd så att föraren påverka skiftet mellan el- och hybridfordon. I hybridläget används miljö- och färddata för att beräkna det optimala användandet av el- respektive förbränningsmotor för största bränsleeffektivitet. Föraren kan välja mellan hold- och laddningsläget i MMI-enheten för att t.ex. säkerställa att det finns tillräckligt med eldrift för de sista kilometerna. I sportläget konfigureras drivsystemet för maximal effekt. När V8:an och elmotorn boostas accelererar Audi Sport quattro laserlight concept från 0 till 100 km/h på 3.7 sekunder och kan nå en toppfart på 305 km/h.

Lättviktskonstruktionsteknik
Audis långsiktiga strategi för att minska vikten genom lättviktskonstruktion spelar även en avgörande roll för bilens dynamiska prestanda. En kombination av ultrahöghållfast stål och strukturella element av aluminiumgods har använts i passagerarcellen. Dörrarna och stötfångarna är gjorda i aluminium och taket, motorhuven och bakluckan är gjorda av kolfiberarmerad plast (CFRP). Det resulterar i en tomvikt på 1 850 kg inklusive det stora batteripaketet.

Framaxeln har fem länkar per hjul, medan bakaxeln baseras på den självspårande trapetslänksprincipen, som garanterar dynamiska prestanda och stabilitet. Välavstämda fjädrar and dämpare säkerställer att Audi Sport quattro laserlight concept har maximalt väggrepp. Den dynamiska styrningen varierar i förhållande till hastighet. Bromsoken griper om stora keramiska bromsskivor och däcksstorleken är 285/30 R 21.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte  48,8 miljarder euro  2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi är ett socialt ansvarstagande företag som har gjort hållbarhet till standard för vilken företagets processer och produkter är strategiskt förankrade, med ett långsiktigt mål på CO2-neutral mobilitet. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB