Aura Light deltar när Regeringen lanserar Belysningsutmaningen

Idag lanserar Regeringen Belysningsutmaningen vid en träff på Rosenbad. Detta är en nationell kraftsamling för klimatvänlig belysning och en del av det internationella initiativet ”Global Lighting Challenge”. Belysningsföretaget Aura Light deltar tillsammans med sin kund Scandic Hotels för att berätta om sitt samarbete.

Vid klimatmötet i Paris i december 2015 lanserades det internationella initiativet ”Global Lighting Challenge” med målet att nå en total försäljning på 10 miljarder energieffektiva ljuskällor. Energiminister Ibrahim Baylan lanserar nu den nationella Belysningsutmaningen och uppmanar både näringsliv och privatpersoner att byta till energieffektiv belysning. Aura Light och Scandic Hotels står båda bakom Belysningsutmaningen och kommer att berätta om hur man tillsammans kan arbeta för att förbättra sin belysning och bidra till en mer hållbar miljö.

– För oss var det viktigt att hitta en leverantör som matchar våra krav på hållbarhet. Förutom energieffektivitet och miljövänlighet är det viktigt med ett trivsamt ljus som bidrar till en positiv hotellupplevelse för våra besökare. Därför är det roligt att vid detta tillfälle kunna berätta om vårt framgångsrika samarbete, säger Inger Mattsson, Hållbarhetsansvarig på Scandic Hotels Group.

– Det är extra givande att arbeta med en kund som också värdesätter hållbarhet och jobbar aktivt med området. Vi hoppas att vårt deltagande kan inspirera andra och att vi tillsammans kan åstadkomma förändring, säger Gunilla Danström, Kommunikationschef på Aura Light International AB.

Regeringen uppmanar att fler företag ska ställa sig bakom initiativet och byta till energieffektiv belysning.

Stockholm 3 maj 2016

Gunilla Danström, kommunikationschef, Aura Light International AB,
08-564 883 49, 0733-10 99 29, gunilla.danstrom@auralight.com
Alina Roos, presskontakt, Aura Light International AB,

08-564 883 89, 0702-86 40 02, alina.roos@auralight.com
Inger Mattsson, Hållbarhetsansvarig Scandic Hotels Group, 070-97 35 019

Aura Light är ett belysningsföretag som erbjuder hållbara belysningslösningar till professionella kunder så att de kan minska sina kostnader, sin energiförbrukning och sin miljöpåverkan. Aura Lights produkter och lösningar är kända för sin långa livslängd, höga kvalitet och betydande energibesparingar. Idag erbjuder Aura Light kompletta belysningslösningar med ljuskällor, armaturer och sensorer. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan, och Long Life-lysrör har producerats sedan 1980. Försäljning sker över hela världen genom koncernens dotterbolag och återförsäljare. Kunderna återfinns främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura Light har cirka 300 anställda och en omsättning på cirka 800 miljoner kronor. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Läs mer på www.auralight.se.

- För oss var det viktigt att hitta en leverantör som matchar våra krav på hållbarhet. Förutom energieffektivitet och miljövänlighet är det viktigt med ett trivsamt ljus som bidrar till en positiv hotellupplevelse för våra besökare. Därför är det roligt att vid detta tillfälle kunna berätta om vårt framgångsrika samarbete
Inger Mattsson, Hållbarhetsansvarig på Scandic Hotels Group