Aura Light levererar hållbar belysning till Scandic

Scandic, Skandinaviens största hotellkedja, har tecknat ett 3-årigt avtal med belysningsföretaget Aura Light, som leverantör av hållbar belysning till sina hotell. Avtalet är värt cirka 15 miljoner SEK. Detta är ett viktigt steg i Scandics hållbarhetsarbete och kommer att leda till minskad energiförbrukning.

När Scandic påbörjade arbetet med att välja en belysningspartner var ambitionen att hitta en flexibel aktör som kunde leverera belysningslösningar som matchar deras krav på hållbarhet och teknik. Högkvalitativ belysning, ett brett LED-sortiment, hög servicenivå och en hållbar strategi efterfrågades.

– Vi valde Aura Light eftersom företaget är flexibelt, har ett stort försäljnings- och servicenät och en väl fungerande distribution, särskilt i de nordiska länderna. Hållbarhet var en viktig aspekt för oss vid valet av leverantör, samt ett brett sortiment av produkter och LED-lösningar. Aura Light uppfyller de kraven, säger Inger Mattsson, Hållbarhetschef, Scandic.

De produkter som kommer levereras till Scandic är bland annat LED-lampor, Long Life kompaktlysrör och LED-downlights. Dessa ska ersätta befintlig belysning och kommer att hjälpa Scandic att maximera sina energibesparingar samt minska sina underhållskostnader.

– Vi är mycket stolta över att Scandic väljer våra lösningar för att förbättra belysningen i sina hotell. Scandic är erkända för sitt hållbarhetsarbete och det är en ära att samarbeta med dem i denna gemensamma utmaning, säger Martin Malmros, vd Aura Light International AB.

Scandic är Nordens största hotellkedja. Sedan uppköpet av Rica Hotels har de nästan 230 hotell i 8 länder. Kedjan finns representerad i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Polen.

Stockholm 9 juni 2014

Erik Frejinger, försäljningschef Aura Light AB,

Alina Giraldo, pressansvarig Aura Light International AB,
08-564 883 89, 0702-86 40 02, alina.giraldo@auralight.com

Aura Light är ett belysningsföretag som erbjuder hållbara belysningslösningar till professionella kunder så att de kan minska sina kostnader, sin energiförbrukning och miljöpåverkan. Aura Light är kända för lång livslängd, hög kvalitet och energibesparing, där Aura Lights belysningslösningar kan minska energiförbrukningen med upp till 80 procent. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan och Long Life-lysrör har producerats sedan 1980. Huvudkontoret ligger i Stockholm och belysningslösningarna säljs över hela världen genom koncernens dotterbolag och återförsäljare. Kunderna hittas främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura Light har cirka 270 anställda och en omsättning på cirka 500 miljoner kronor. Läs mer på www.auralight.se.

Inger Mattsson, Hållbarhetschef, Scandic
Martin Malmros, vd Aura Light International AB