Aura Light varslar i Karlskrona

Belysningsmarknaden genomgår fortsatt omvälvande förändringar i och med övergången till LED, styrning och IT-baserad belysning. I en alltmer konkurrensutsatt marknad, ser företaget över verksamheten och antalet verksamhetsorter.

Förslaget är att produktionen av speciallysrör som finns i Karlskrona outsourcas och att produktionen av de egna LED-lysrören istället kommer att ske på produktionsenheten i Vimmerby. Även ekonomifunktionen i Karlskrona kommer att flyttas och integreras i Solna, för att uppnå synergieffekter. Övriga funktioner i Karlskrona bibehålls.

Ett varsel på 22 befattningar är lagt i Karlskrona. Förhandlingar pågår med fackorganisationerna. Ingen personal är ännu uppsagd.

Företaget växer och utvecklas positivt, men för att hantera tillväxt och säkra ett framgångsrikt Aura Light även i framtiden, så behöver dessa förändringar göras.

Karlskrona 26 augusti 2016

Martin Malmros, vd Aura Light International AB,

08-564 883 40, 0730-45 83 40, martin.malmros@auralight.com
Gunilla Danström, kommunikationsdirektör Aura Light International AB,

08-564 883 49, 0733-10 99 29, gunilla.danstrom@auralight.com
Alina Roos, Presskoordinator Aura Light International AB,

08-564 883 89, 0702-86 40 02, alina.roos@auralight.com

Aura Light är ett belysningsföretag som erbjuder hållbara belysningslösningar till professionella kunder så att de kan minska sina kostnader, sin energiförbrukning och sin miljöpåverkan. Aura Lights produkter och lösningar är kända för sin långa livslängd, höga kvalitet och betydande energibesparingar. Idag erbjuder Aura Light kompletta belysningslösningar med ljuskällor, armaturer och sensorer. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan, och Long Life-lysrör har producerats sedan 1980. Försäljning sker över hela världen genom koncernens dotterbolag och återförsäljare. Kunderna återfinns främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura Light har cirka 300 anställda och en omsättning på cirka 800 miljoner kronor. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Läs mer på www.auralight.se.