Autoliv bygger ny fabrik i Rumänien

Autoliv bygger ny fabrik i Rumänien (Stockholm, 99-05-26) - Världens ledande bilsäkerhetsföretag, Autoliv Inc., har beslutat att bygga en ny fabrik i Rumänien. Den nya anläggningen skall både ersätta Autolivs nu- varande fabrik och tillföra ytterligare produktionskapacitet, i synnerhet för den snabbt växande legotillverkning som Autolivs rumänska dotterbolag bedriver för Autolivs bolag i högkostnadsländer. En industritomt på 60.000 kvadratmeter har förvärvats i närheten av Brasov i Rumänien. Den första byggnadsfasen, som inleds nästa månad, omfattar en fabrik på 3.000 kvadrat- meter för säkerhetsbälten och krockkuddar. Med denna investering på drygt 10 milj kr kommer Autoliv att kunna fördubbla antalet anställda i Rumänien till över 100 personer. Autoliv Romania S.A. är den enda leverantören till den rumänska bilindustrin med tillverkning i Rumänien. Den största billtillverkaren i landet är Dacia som producerar ca 100.000 fordon om året. Den andra tillverkaren är det koreanska företaget Daewoo som tillverkar ca 35.000 fordon om året. -Med denna investering når vi två strategiska fördelar, förklarar Autolivs VD Lars Westerberg. -Dels förstärker vi Autolivs globala marknadstäckning, dels ökar vi möjligheterna att flytta tillverkning till lågkostnadsländer, vilket är ett livsvillkor i en så konkurrensutsatt bransch som vår. Autolivs dotterbolag i Rumänien har nyligen blivit certifierat både enligt QS- 9000, som är den kvalitetsstyrningsstandard som de flesta internationella bilföretag kräver, och enligt VDA-Band 6.1, en kvalitetsstyrningsstandard som den tyska bilindustrin utvecklat. Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältessträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkuddeelektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 60 hel- eller delägda fabriker med mer än 21.000 anställda i 28 bilproducerande länder. Försäljningen 1998 uppgick till 3,5 miljarder dollar (över 27 miljarder k). Autolivs aktie är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: ALV), bolagets svenska depåbevis på Stockholms Fondbörs (SSE: ALIV) samt optioner i bolagets aktie på Chicago Board of Option Exchange (CBOE: ALV). För ytterligare upplysningar: - Lars Westerberg, VD och koncernchef. Tel. 08 / 58 72 06 20 - Mats Ödman, Informationschef, Tel. 08 / 58 72 06 23 eller mob. 0708 / 32 09 33 Hemsida: www.autoliv.com Autoliv Inc. Autoliv North America, Inc. Klarabergsviadukten 70, Sec. E 1320 Pacific Drive P. O. Box 703 81, SE-107 24 Stockholm, Sweden Auburn Hills, MI 48326- 1569, USA Tel +46 (8) 58 72 06 23, Fax +46 (8) 24 44 79 Tel +1 (248) 475-0409, Fax +1 (248) 475-9831 e-mail: mats.odman@autoliv.com e-mail: barry_murphy@autolivasp.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/26/19990526BIT00130/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/05/26/19990526BIT00130/bit0002.doc

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning under 2016 uppgick till 10,1 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.