Autoliv demonstrerar Real Life Safety och sätter mål för årtiondets slut

(Stockholm, 1 oktober 2015.) – – – På kapitalmarknadsdagen den 1–2 oktober presenterar Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, sin strategi för ytterligare tillväxt, demonstrerar Real Life Safety och sätter mål för årtiondets slut. Bolaget upprepar även sina befintliga långsiktiga mål.

”Vår vision är att vara den ledande leverantören av säkerhetssystem till framtidens bilar, väl integrerat med autonom körning. Idag på vår kapitalmarknadsdag åskådliggör vi vår vision genom att visa upp världsledande bilsäkerhetslösningar utformade för att rädda hundratusentals liv under de kommande åren. Vidare sätter vi upp mål för årtiondets slut som kommer att driva koncernen mot att leverera stark tillväxt och förbättrade marginaler”, säger Jan Carlson, styrelseordförande, vd och koncernchef för Autoliv.

Bolagets mål för årtiondets slut är:

-       Att nå en omsättning på 12 miljarder USD, vilket indikerar en årlig tillväxttakt på cirka 7%. Av omsättningen på 12 miljarder USD väntas runt 9 miljarder USD komma från affärsområdet passive safety, och runt 3 miljarder USD från affärsområdet electronics.

-       Att öka den nuvarande marknadsandelen för passive safety från 39%.

-       Att förbättra marginalerna i affärsområdet electronics för att nå det långsiktiga målet för Bolagets marginaler, samtidigt som man minst behåller den befintliga marginalen inom passive safety.

-       Att öka vinsten per aktie (EPS) snabbare än målet för försäljningstillväxten.

Målen för slutet av årtiondet inkluderar effekterna av det nyligen gjorda förvärvet av MACOMs fordonsrelaterade verksamhet, samt Autolivs planerade joint venture inom bromskontrollsystem med Nissin Kogyo, vilket förväntas slutföras i början av 2016.

Autolivs mål för omsättningen vid årtiondets slut är 12 miljarder USD. Bolaget har vidare en ambition att potentiellt nå en omsättning på 15 miljarder USD vid årtiondets slut, om man har framgång med att dra nytta av ytterligare potentiella marknads- och förvärvsmöjligheter.

Bolaget förutser att dess nuvarande kombinerade marknader för passiv säkerhet och säkerhetselektronik kommer att växa med 6% årligen, till cirka 31 miljarder USD år 2019. Autoliv kommer även, genom sitt planerade joint venture med Nissin Kogyo, att ta steget in på marknaden för bromskontrollsystem, som förväntas vara värd mer än 13 miljarder USD i slutet av 2019. Under samma period väntar sig IHS att den globala produktionen av lätta fordon (LVP) växer med cirka 3 procent årligen.

Autolivs långsiktiga finansiella mål är oförändrade:

-       Att den organiska försäljningen ökar minst i linje med den underliggande marknaden

-       Att ha en rörelsemarginal* på 8–9 procent över affärscyklerna

-       Att öka vinsten per aktie, EPS*, snabbare än den organiska försäljningstillväxten

-       Att ha en skuldpolicy med ett förhållande nettoskuld/EBITDA på cirka 1, inom spannet 0,5 – 1,5 gånger

*exklusive antitrust-relaterade kostnader

Bolaget väntar sig vidare att omstruktureringskostnaderna ska återgå till normala nivåer på runt 0,3 procentenheter av försäljningen från 2016 och framåt, en väsentlig sänkning från 2015 års uppskattning på över 90 miljoner USD.

Som stöd för fortsatt tillväxt och teknologiskt ledarskap i den snabbväxande verksamheten med aktiv säkerhet förväntar sig Bolaget att (netto)kostnaden för FoU på kort sikt kommer att ligga kvar på nivån 6–6,5% av omsättningen. De långsiktiga förväntningarna för FoU (netto) ligger kvar inom spannet 5–6% av omsättningen.

För perioden 2015 fram till årtiondets slut förväntar sig Autoliv att öka vinsten per aktie snabbare än målet för försäljningstillväxten. Den snabbare EPS-tillväxten ska uppnås genom förbättrade marginaler och återköp av Bolagets egna aktier eller genom sammanslagningar och förvärv.

Under kapitalmarknadsdagen demonstrerar Autoliv sin världsledande portfölj inom aktiv säkerhet, inklusive mono- och stereovisionslösningar baserade på egna mjukvaruplattformar och algoritmer, radarlösningar, en ADAS-domänkontroller som är den första i branschen, samt lösningar med infrarött ljus för mörkerseende. Autoliv visar även bromskontrollsystem från sitt planerade joint venture med Nissin Kogyo, GPS-baserade produkter från den nyligen förvärvade fordonsrelaterade verksamheten från MACOM, samt ratten ZForce som produceras i samarbete med Neonode. Sammantaget visar bredden och djupet i portföljen hur Autoliv går bortom regleringar för att uppnå Real Life Safety, vilket hjälper biltillverkarna att producera fordon som levererar äkta funktionalitet på vägarna.

– Aktiv säkerhet håller i allt högre grad på att bli en systembaserad verksamhet. Vår strategi är att vara den ledande leverantören av system inom aktiv säkerhet och leverera den hård- och mjukvara som behövs för att bygga världens säkraste bilar. Tillsammans med vår allt starkare ställning som marknadsledande inom passiv säkerhet är vi marknadsledande när det gäller att tillhandahålla framtidens helhetslösningar för säkerhet, säger Jan Carlson.

För ytterligare information:

Ray Pekar, Vice President Investor Relations Americas.              Tfn. +1 248 475 0427

Thomas Jönsson, Group Vice President Communications.          Tfn 08-58 72 06 27

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv cirka 80 anläggningar med mer än 60 000 medarbetare i 28 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 20 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2014 c:a 9,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

EJ U.S. GAAP

Vissa uppgifter i detta pressmeddelande är inte upprättade enligt U.S. GAAP (Generally Accepted Accounting Principles). Detta inkluderar organisk försäljning, rörelsemarginal exklusive antitrust-relaterade kostnader, vinsten per aktie exklusive antitrust-relaterade kostnader och skuldsättningsgrad.

Safe Harbor Statement” Enligt Amerikansk Federal Lag

Detta pressmeddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, händelser och utvecklingar som Autoliv och dess ledning tror eller förväntar sig kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, även ledningens analyser och bedömningar av affärsmässig utveckling och trender i förfluten tid, samt bedömningar av framtida försäljning, operativ marginal, kassaflöde, faktisk skattesats eller framtida operativa prestationer eller finansiellt resultat grundas på våra nuvarande förväntningar, olika antaganden och uppgifter inhämtade från utomstående. Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, osäkerhet och andra faktorer som kan få till konsekvens att faktiskt resultat väsentligen avviker från resultat som uttryckts eller implicit omfattats av tidigare gjorda framåtblickande uttalanden. Då uttalanden om framtiden innefattar risker och osäkerhet kan resultatet bli helt annorlunda jämfört med vad som angivits i gjorda uttalanden, vilket kan bero på en mängd olika orsaker, bland annat och utan några begränsningar, förändringar i produktionen av lätta fordon; svängningar i den planerade fordonsproduktionen till vilken Autoliv agerar som leverantör; förändringar för industrin generellt sett; förändringar avseende marknadsförutsättningar eller regionala ändringar; förändringar i våra möjligheter att framgångsrikt anpassa vår produktionskapacitet till rådande förhållanden på marknaden, omstruktureringar och initiativ till kostnadsreduktioner som diskuteras häri samt marknadens reaktioner på detta; förlust av affärer beroende på ökad konkurrens; högre råmaterialkostnader; högre bränsle- och energikostnader; förändringar i kundbasen och förändringar i konsumenternas beteenden i förhållande till våra produkter; kundförluster; förändringar i lagar och regler; kunder som går i konkurs, konsolideringar, omstruktureringar eller avyttringar av kunders varumärken; ofördelaktiga fluktuationer i valuta och räntenivåer i någon eller några av de länder där vi är verksamma; brist på komponenter; marknadens acceptans av våra nya produkter; framgångsrik integration av förvärv och drift av delägda bolag, kostnader och svårigheter i samband med integration av nya verksamheter och ny teknologi; fortsatt osäkerhet i prisförhandlingar med kunder; vår förmåga att få nya affärer; produktansvar och garantier; krav i samband med återkallelser och myndighetsundersökningar och andra krav relaterade till tvister och våra kunders reaktioner på detta; högre omkostnader för våra pensionsplaner och andra ersättningssystem inklusive ökade krav på finansiella tillskott till pensionsplaner ; stopp i produktionen och andra arbetskraftsrelaterade problem; möjliga negativa effekter av pågående eller framtida tvister, vår förmåga att framgångsrikt skydda våra immateriella rättigheter eller försvara oss mot intrångskrav; negativa konsekvenser av kartellutredningar eller andra liknande myndighetsutredningar och relaterade tvister relaterade till driften av vår verksamhet; ställningstaganden avseende skatt av relevanta myndigheter och förändringar av våra faktiska skattesatser; vårt beroende av nyckelpersonal; förändringar i relevanta regelverk som påverkar eller begränsar vår verksamhet; politiska förhållanden; vårt beroende av och våra relationer med kunder och leverantörer och andra osäkerhetsfaktorer angivna under rubrikerna ”Risk Factors” och ”Management’s Discussion and Analysis of Financial Conditions and Results of Operations” i våra årsredovisningar (”10-K”) och kvartalsrapporter (”10-Q”) (inklusive eventuella ändringar därtill). Vi åtar oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport eller i andra dokument som är s.k. ”forward-looking statements” åberopar vi det ”safe harbor” skydd som Amerikanska Förenta Staternas ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” ger för s.k. ”forward-looking statements”, och vi åtar oss inte att uppdatera något sådant uttalande.