Autoliv Expanderar I Rumänien

Autoliv Expanderar I Rumänien (Stockholm, 04.08.10) --- Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc, har beslutat att fördubbla kapaciteten i sin bältesfabrik i Brasov i Rumänien. Satsningen är ett led i Autolivs strategi att flytta tillverkning till lågkostnadsländer. Investeringen på 5 miljoner euros omfattar knappt 10.000 kvadratmeter. Nyligen meddelade Autoliv att koncernen kommer att starta en vävfabrik i Rumänien för 10 miljoner euros. Den fabriken ska tillverka band till Autolivs bältessystem. Autoliv Romania startades 1997 in Brasov för att leverera säkerhetsbälten till den rumänska biltillverkaren Dacia/Renault och till Daewoos bilfabrik i Rumänien. Verksamheten har successivt utökats och idag exporterar Autolivs rumänska fabrik säkerhetsbälten till flera bilfabriker i Västeruropa. Verksamheten sysselsätter f n 250 personer. Autoliv Romania är kvalitetscertifierat enligt ISO TS/16949 och miljöcertifierat enligt ISO 14001. Övriga upplysningar : Lars Westerberg, VD och koncernchef Autoliv Inc., Tel 08-587 20 600 Pelle Malmhagen, Östeuropachef. Tel. +36-30-902-4910 Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältes­sträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkudde­elektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med nästan 37.000 anställda i drygt 30 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen tekniska centra i tio länder med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhets­företag. Försäljningen 2003 uppgick till 5,3 miljarder dollar (drygt 47 miljarder kr). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/10/20040810BIT20250/wkr0001.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning under 2016 uppgick till 10,1 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.