Autoliv får Mitsubishis Leverantörspris

Autoliv får Mitsubishis Leverantörspris (Stockholm, 02-07-08) - Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv har erhållit Nordamerikanska Mitsubishis (MMMA) Top Supplier Award. Autoliv var en av de 22 leverantörerna som fick det ansedda priset. Autoliv började som leverantör till Mitsubishi North America i början av 1990-talet och tillverkade då krockkuddemoduler till Mitsubishis fabrik i Normal, Illinois. För att förbättra supporten till Mitsubishi North America har Autoliv under de senaste åren satsat hårt för att stärka sin position i Japan. Detta eftersom allt globalt samarbete med japanska biltillverkare kräver en stark Japansk närvaro. 1998 började Autoliv med tillverkning av krockkuddar i Japan och året därpå öppnades ett utvecklingscentrum med ett laboratorium för krocktestning av bilar. Under 2000 köpte Autoliv både Japans näst största företag för bilrattar och 40% av aktierna i Japans näst största tillverkare av säkerhetsbälten - en verksamhet som Autoliv kan överta till 100% nästa år. I Japan har Autoliv också byggt en fabrik för tillverkning av gasgeneratorer till krockkuddar och har dessutom en enhet för utveckling av bilsäkerhetselektronik. Autoliv mottog nyligen två pris från den Japanska biltillverkaren Toyota. "Våra långsiktiga investeringar i Japan och våra satsningar på att kunna erbjuda våra japanska kunder kompletta bilsäkerhetssystem har gett resultat. Vi är mycket stolta och glada över att ha fått detta pris, det andra priset på kort tid från en japansk kund", säger Autolivs VD och koncernchef Lars Westerberg. För ytterligare upplysningar: Lars Westerberg, President and CEO, Autoliv Inc. Tel +46-8-58 72 06 00 Dale Cook, Business Director Mitsubishi, Autoliv Inc. Tel +1-801-629- 9716 Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältessträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkuddeelektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med 30.000 anställda i 29 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen tekniska centra i nio länder med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Försäljningen 2001 uppgick till 4 miljarder dollar (ca 41 miljarder kr) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/08/20020708BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/08/20020708BIT00150/wkr0002.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 66 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 12 tekniska centra runt om i världen med 19 krockbanor. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.