Autoliv får pris av Mercedes-Benz

(Stockholm, 2012-03-21) – – – Vid Daimlers leverantörsmöte i Tyskland utsågs världens ledande bilsäkerhetsföretag, Autoliv Inc, till vinnare inom sitt teknikområde av utmärkelsen ”Supplier Award 2011”.

Teknologie doktor Klaus Zehender, som är inköpsdirektör för Mercedes Benz personbilar, förklarade att utmärkelsen var ett erkännande av Autolivs goda samarbete med Mercedes som resulterat i flera banbrytande säkerhetsförbättringar i bilar. Han nämnde bl a det nya kollisionsvarningssystemet som finns i Mercedes B-klass och ”PreSafe” som finns i Mercedes E-klass, B-klass och E-klass Coupé. Ett annat viktigt gemensamt projekt är ”BeltBag” som är ett säkerhetsbälte med en inbyggd krockkudde, för att minska belastningen från bältet på den åkande i mycket svåra kollisioner.

“Vi är stolta och tacksamma över att ha utsetts till vinnare av detta ansedda leverantörspris”, säger Autolivs koncernchef Jan Carlson som mottog priset av ledamoten av Mercedes Benz styrelse Wolfgang Bernhard.

Detta är sjätte gången Autoliv får en utmärkelse för sina insatser under 2011 från en kund. I november förra året fick Autoliv BMWs teknologipris ”Supplier Innovation Award” för det kamerabaserade aktiva säkerhetssystemet i BMWs nya 1- och 3-serier. S
ystemet varnar för krock med framförvarande bilar (s.k. ”Forward Collision Warning”) och om föraren byter fil utan att signalera (”Lane Departure Warning” ), samt visar gällande hastighetsbegränsning och eventuellt omkörningsförbud (”Traffic Sign Recognition) och slår om strålkastarna till halvljus vid möten (”Automatic Beam Switching”).

I februari i år fick Autoliv Toyotas högsta utmärkelse, ”The Global Contribution Award”, för överlägsen kvalitet, leveranssäkerhet, innovationer och kostnadssänkningar”.

Dessutom har Autoliv i Kina nyligen fått Volkswagens Gold Award, Great Walls ”Excellent Supplier Award” och First Automotive Works ”Excellent Development Supplier Award”.

För ytterligare upplysningar:

Jan Carlson, VD och Koncernchef, Autoliv Inc                            Tel. 08-587 206 00

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv mer än 80 anläggningar med cirka 48.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2011 med 15% till drygt 8,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.