• Autoliv/

Autoliv fick pris som årets leverantör på FCAs årliga leverantörs­konferens i USA

(Stockholm, 5 maj 2017) – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV and SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, fick ta emot pris som Årets leverantör 2016 från FCA US LLC inom kategorin för elektronik.

FCA US LLC hedrade 16 leverantörer i Nordamerika på den årliga konferensen i Detroit, USA. Årets leverantör uppmärksammar företag med ett extraordinärt engagemang för innovation, kvalitet, garanti, kostnader, leveranser samt FCAs grundläggande principer.

”Vi lyfter fram företag som driver på vår utveckling – inte bara genom att ge oss tillgång till de bästa idéerna och banbrytande teknologier, utan dessa leverantörer fortsätter överträffa våra förväntningar,” sa Scott Thiele, Chief Purchasing Officer, FCA – Global. ”Ni utgör fordonsindustrins ryggrad och de partnerskap vi byggt genom åren har resulterat i några av marknadens mest spännande fordon, från den första eldrivna mini-vanen Chrysler Pacifica Hybrid 2017 till världens mest kraftfulla fabriksproducerade V-8 i 2018 års Dodge Challenger SRT Demon.”

Pristagarna valdes ut genom att leverantörernas resultat för 2016 utvärderades och rankades på kvalitet, leverans, kostnad, garanti och partnerskap, samt med input från FCAs ledning.

”Vi är stolta över att FCA US uppmärksammar Autolivs inställning till kvalitet, innovation och FCAs grundläggande principer,” sa David Jackson, Autoliv Vice President, Global FCA Passive Safety Business Unit. ”Priset tillägnas Autolivs båda segment Passive Safety och Electronics och visar vårt gemensamma engagemang för att rädda fler liv.”

Priset delades ut på en middag på Meadow Brook Hall i Michigan, som byggdes av Matilda Dodge Wilson, änka efter fordonspionjären John Dodge.

FCA anordnar liknande ceremonier på ytterligare tre platser i världen.

För ytterligare information kontakta:

Cathrine Stjärnekull, Director Corporate Communications, Tel +46 (0)8 58 72 06 81

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i tio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2016 c:a 10,1 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på
Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.