Autoliv fullföljer köp av Tyco Electronics enhet för bilradar

(Stockholm, 2008-09-29) - Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv har fullföljt det tidigare annonserade avtalet om att förvärva radarsensorenheten inom Tyco Electronics Ltd. (NYSE: TEL) för 42MUSD.

Enheten för radarsensorer är en del av affärsområdet “Radio Frequency and Subsystems“ inom Tyco Electronics. Enheten konstruerar och tillverkar närområdesradar och tillhörande sensorer för förarassistans och säkerhetsapplikationer till bilar. Företaget anses vara världsledande inom sitt område. Den enhet som Autoliv ska köpa är Daimler Benz utvecklingspartner för radarteknologier.

De patent och teknologier som ingår i förvärvet omfattar radarprodukter för kort, medel och lång räckvidd. Dessa radarprodukter används i sådana bilsäkerhetsystem som döda-vinkel-varnare, filbytesvarnare, aktiv farthållare, automatisk bromsning före krock, backvarnare och automatisk parkeringshjälp. Teknologin kan också användas för att trigga aktiva kofångare, strukturer, knäskydd, säkerhetsbälten och andra aktiva säkerhetssystem.

Bolaget är baserat i Lowell, USA och i Schweinfurt, Tyskland. Verksamheten har cirka 115 högt kvalificerade anställda inom konstruktion, tillverkning och försäljning vilka kommer att förstärka Autolivs satsningar inom det växande området aktiv bilsäkerhet.

Tack vare Autolivs starka ställning och kundkontakter inom passiv bilsäkerhet räknar Autoliv med att förvärvet ska göra koncernen till en av de största leverantörerna även av radarprodukter till bilindustrin. Andra kunder förutom Daimler är BMW och Chrysler men även företag utanför bilindustin.

"Detta strategiska förvärv är utan tvekan ett viktigt steg i vår strävan att förbättra krockskyddet i små bilar genom att skapa en virituel krockzon runt fordonet.” säger Autolivs VD och koncernchef Jan Carlson.

Autolivs förväntan är att förvärvet inte kommer att ha någon nämnvärt påverkan på Autolivs resultat för 2008 men väntas ge ett visst vinsttillskott redan under 2009.

Förfrågningar:
Jan Carlson, VD och koncernchef, Autoliv inc. Tel +08-587 20 600

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning under 2016 uppgick till 10,1 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.